Home Inwoners Actueel Archief Boomfeestdag 2020: Bomen geven energie!

Boomfeestdag 2020: Bomen geven energie!

Op 18 maart 2020 is de 64<sup>e</sup> landelijke Boomfeestdag. Ook de gemeente Dordrecht doet hier weer aan mee. Dit jaar is dat in de Maasstraat, op de Staart. Op 18 maart planten 21 leerlingen van OBS Wantijschool hier 20 bomen. Wethouder Marco Stam plant samen met enkele kinderen de eerste boom. Medewerkers van het Cluster Wijken en Duurzaamheidscentrum Weizigt van de gemeente helpen de kinderen daarna verder.

Boomfeestdag

Er worden verschillende soorten kastanjebomen geplant. Er komt langs de Maasstraat namelijk een kastanje-arboretum. Een arboretum is een bomenverzameling. Dit voorjaar wordt het eerste deel van het arboretum geplant, 20 bomen en grote struiken. Die komen in het deel tussen de Rijnstraat en de Markstraat, vlakbij de Wantijschool. Daar wordt ook de eerste boom geplant. Komend najaar wordt het arboretum verder aangelegd in het deel tussen de Rijnstraat en de Merwedestraat.

Er komen in totaal 49 bomen en struiken waar bordjes met informatie over het arboretum en over de bomen zelf bij worden geplaatst. Op deze manier kunnen liefhebbers van bomen en van de natuur een leuke en leerzame route lopen op een mooi plekje in de stad.

De aanleg van het arboretum past natuurlijk ook helemaal in de viering van 800 jaar Dordrecht. Om die reden plant de gemeente Dordrecht namelijk 800 extra bomen in de stad. Ook op andere plekken in de stad zijn de afgelopen maanden veel bomen bij geplant. Zo maken we samen onze stad nog groener.

Het thema van de Boomfeestdag 2020 is 'Bomen geven energie!'. Bomen zijn namelijk een super klimaatmaatregel: ze nemen CO2 op en zuiveren de lucht. Ze maken ook de school- woon- en werkomgeving koeler, gezonder en leefbaarder. Ze zorgen daarnaast voor een hogere biodiversiteit en een betere waterafvoer van hevige regenval. Uit onderzoek blijkt dat kinderen in een groene schoolomgeving zich beter kunnen concentreren. Bomen geven ons op alle fronten enorm veel energie. Ook Dordrecht komt in actie voor het behalen van de Klimaatdoelen-2020. Een groener Nederland levert ons meer welzijn en energie op!

Boomfeestdag Dordrecht vindt plaats op 18 maart tussen 10.00 uur en 11.30 uur aan de Maasstraat.