Kinderen springen de herfst in tijdens activiteitendag Groen doet goed

Spring eens op groen! door Jeroen Niemeijer

Donderdag 20 oktober organiseerde Groen doet goed Dordrecht een speciale, herfstige activiteitendag in de Biesbosch. Van een educatieve vogeltocht tot een sportieve speurtocht, de herfst kon op allerlei manieren beleefd worden. Met bijna 150 bezoekers was het een groot succes!

Rondom het Biesboschcentrum in Dordrecht, midden in de Biesbosch, konden Dordtse kinderen tussen de 4 en 12 jaar samen met hun vriendjes en familie donderdag 20 oktober deelnemen aan allerlei spannende en leerzame buitenactiviteiten.

In de ochtend stapten zij aan boord van fluisterboot De Sterling om samen met de natuurgidsen van IVN Dordrecht te speuren naar vogels. De verrekijkers werden tevoorschijn gehaald en er werden veel vogels ontdekt. Enthousiast over al het moois dat er vanaf het water te zien is, stapten de deelnemers na 1,5 uur weer van boord. Tegelijkertijd vertrok ook de excursie 'Herfst… daar ben je!'. Tijdens een 2 uur durende wandeling ontdekten de kinderen hoe de herfst de natuur doet veranderen en wat dat voor de planten én dieren betekent.

Tussen de middag werd het herfstthema voortgezet met een speciale biologische seizoenslunch bij StayOkay. Achter het Biesboschcentrum kon iedereen een kijkje nemen bij schaapsherder Huug Hagoort en zijn kudde schapen en ontdekken hoe een schaapsherder, samen met zijn hond, te werk gaat.

In de middag vertrok de fluisterboot voor een tweede vogeltocht en ging de sportieve speurtocht 'Ontdek de Biesbosch' van start. Stichting Hattrick had een spannende fotospeurtocht uitgestippeld langs allerlei sportieve maar ook lekkere activiteiten, verzorgd door de Dienst Gezondheid & Jeugd. Groen doet goed Dordrecht wil namelijk niet alleen laten zien hoe fijn het is om buiten te spelen maar jong én oud ook laten ontdekken hoe lekker en bijzonder eten recht uit de natuur is. Veertien verschillende locaties leidden de deelnemers uiteindelijk weer naar het Biesboschcentrum waar de dag afgesloten werd met een lekker stuk fruit, gesponsord door Plus 't Lam Bieshof.

Sinds de zomer van 2014 geeft Groen doet Goed Dordrecht door middel van een educatief en sportief activiteitenprogramma invulling aan het provinciale programma Groen doet goed. De thema's beleven, bewegen en eten worden in elke activiteit, speciaal voor kinderen tussen 4 en 12 jaar oud, verwerkt zodat kinderen optimaal ervaren hoe leuk én gezond het is om buiten te zijn. Alle informatie over Groen doet goed Dordrecht is hier te vinden.