Weizigt zoekt Waterbazen!

Vanwege het herdenkingsjaar van de Sint Elisabethsvloed is er dit jaar veel aandacht voor water in de regio Drechtsteden. Deze ramp, die 600 jaar geleden plaatsvond, heeft een grote impact gehad op onze geschiedenis. Daarom lanceert Duurzaamheidscentrum Weizigt de wedstrijd 'Weizigt zoekt Waterbazen'. Welke schoolklas is de grootste waterbaas?

Waterwedstrijd bij nieuwe les

'De kracht van water' is een nieuwe digitale les voor het basisonderwijs, ontwikkeld door Duurzaamheidscentrum Weizigt namens Watereducatie Drechtsteden. In deze les komt de Sint Elisabethsvloed aan bod. En natuurlijk gaat de les ook over de huidige wateruitdagingen.

Bij de les lanceert Weizigt nu de wedstrijd: Weizigt zoekt Waterbazen!

Zorgen voor veilig en schoon water, daar kunnen we allemaal aan bijdragen. Echt iedereen kan een Waterbaas worden! Weizigt daagt daarom alle groepen 6, 7 en 8 van scholen uit Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht, Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht uit! Welke groep is de grootste Waterbaas? De beste acties worden beloond met een geheel verzorgde waterexcursie in de regio. Binnen elke gemeente maakt 1 groep kans op deze prijs.

De kracht van water

Doen jullie ook mee?

Wil jij met jouw klas ook kans maken op een toffe waterexcursie? Volg dan de volgende stappen:

·        Stap 1: Doe de les

Ga in de klas aan de slag met les: De kracht van water. Leerkrachten kunnen de les downloaden via www.weizigt.nl/dekrachtvanwater. Voor het uitvoeren van de les is minimaal 70 minuten nodig. Maar het kan ook veel uitgebreider met leuke water doe-opdrachten. Die zijn allemaal in de handleiding te vinden.

·        Stap 2: Bedenk een wateractie

In de les komt ook aan bod wat je zelf kunt doen voor schoon en veilig water. De opdracht bij dit thema verwijst naar de website www.waterschappen.nl/waterbazen/. Laat je via deze website inspireren door de andere Waterbazen en bedenk een eigen Waterbaas-actie voor op school of thuis.

·        Stap 3: Deel je actie en kies een waterexcursie

Check de Waterinspiratiekaart (de laatste afbeelding van de digitale les) en kies de plek in de regio die jullie graag willen ontdekken. Stuur de keuze, samen met jullie Waterbazen-actie naar Duurzaamheidscentrum Weizigt via: educatieweizigt@dordrecht.nl.

De wedstrijd 'Weizigt zoekt Waterbazen' loopt tot 30 oktober 2021. Zorg dus dat je op tijd jullie actie ingestuurd hebt. De winnaars worden begin november bekend gemaakt.

Voor meer informatie over het educatief aanbod van Weizigt kijk je op www.weizigt.nl/primair-onderwijs.