Week van de Groene Tuin - Tip 6

12 april 2020

Van 7 tot en met 13 april is het De Week van de Groene Tuin. Met dit initiatief willen Stichting Steenbreek en NL Greenlabel bewoners, juist in deze moeilijke tijd, inspireren om hun tuin te vergroenen en te verduurzamen.

Tuintip 6

Tip 6: Duurzaam onderhoud

De manier waarop jij jouw tuin onderhoudt kan een grote impact hebben op het milieu, zowel negatief als positief.

Zo kun je een gazon 30 keer per jaar maaien met een motormaaier omdat het veel bemest en geïrrigeerd wordt, maar je kan het ook 6-8 elektrisch maaien per jaar waardoor het gras wilder wordt en meer bloemrijke soorten krijgt. Laat in de borders en plantvakken het liefst zoveel mogelijk organisch materiaal als blad liggen, dit is goed voor het bodemleven. Mijd te allen tijde chemische middelen voor schoonmaken of bestrijden, voor alles is altijd een milieuvriendelijk alternatief. Doe zoveel mogelijk werk in de tuin met de hand, al die apparaten heb je vaak helemaal niet nodig en met de hand wordt het vaak netter. Zo kun je onkruid ook vaak goed plukken en doordat je de voegen niet leegspuit met een hogedrukreiniger komen er mosjes in die zorgen voor een dichte voeg waar verder niets meer in groeit.

Benieuwd naar de vlog van tuinman Lodewijk Hoekstra en meer informatie bij deze tip? Klik verder.

Groenblauw Dordrecht

Ken je de website www.groenblauwdordrecht.nl al? Dit is een website voor inwoners (en organisaties) die zich bezig houden met de inrichting van de openbare ruimte van Dordrecht. Hier vind je informatie en inspiratie op het gebied van klimaatadaptatie en natuurvriendelijk inrichten.

Benieuwd naar de vlog van Lodewijk Hoekstra en andere informatie?