Wedstrijd: Weizigt zoekt Waterbazen!

Dit jaar is er in onze regio volop aandacht voor water vanwege het herdenkingsjaar van de Sint Elisabethvloed. We herdenken deze ramp van 600 jaar geleden, die grote impact heeft gehad op onze geschiedenis.

Waterwedstrijd bij nieuwe les

De kracht van water is een nieuwe digitale les ontwikkeld door Weizi

Waterbaas

gt namens Watereducatie Drechtsteden. In deze les komt de Sint Elisabethvloed aan bod. En natuurlijk  gaat de les ook over de huidige wateruitdagingen. Bij de les lanceren we nu de wedstrijd: Weizigt zoekt Waterbazen!

Zorgen voor veilig en schoon water, daar kunnen we allemaal aan bijdragen; iedereen kan een Waterbaas worden! Alle groepen 6, 7 en 8 van scholen uit Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht, Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht dagen we daarom uit: Welke groep is de grootste Waterbaas?

De beste acties worden beloond met een geheel verzorgde waterexcursie in de regio. Binnen elke gemeente maakt 1 schoolgroep kans op deze prijs. Thirza en Fé gingen alvast op verkenning in de regio, bekijk het filmverslag dat zij maakten hieronder:

Hoe kun je meedoen?

Stap 1: Doe de les

Ga in de klas aan de slag met les: De kracht van water. Je juf of meester kan de les en de handleiding en digibordles downloaden via www.weizigt.nl/dekrachtvanwater. Voor het uitvoeren van de les is minimaal 70 minuten nodig. Maar het kan ook veel uitgebreider met leuke water doe-opdrachten. Die zijn allemaal in de handleiding te vinden.

Stap 2: Bedenk een wateractie

Het laatste thema van de les gaat o.a. over wat je zelf kunt doen voor schoon en veilig water.
De opdracht bij dit thema verwijst naar de website www.waterbazen.nl. Laat je via deze website inspireren door de andere waterbazen en bedenk een eigen Waterbaas-actie voor op school of thuis.

Stap 3: Deel je actie en kies een waterexcursie

Check onze Waterinspiratiekaart (klik op de kaart hieronder) en kies de plek in de regio die jullie graag willen ontdekken. Stuur de keuze, samen met jullie Waterbazen-actie naar Duurzaamheidscentrum Weizigt via: educatieweizigt@dordrecht.nl.
Insturen kan tot 30 oktober 2021. De winnaars worden begin november bekend gemaakt.

Waterkaart