Water wereldwijd tijdens de Week van Ons Water

Tijdens de aftrap van de Week van Ons Water verzorgden drie gasten uit Bamenda, Kameroen, een presentatie over watermanagement in hun stad. In drie wijken van Bamenda drinken 4000 mensen elke dag noodgedwongen vervuild water. Tijdens de Week van Ons Water is het dan ook belangrijk om niet alleen stil te staan bij water in ons eigen land maar ook water wereldwijd. Dordrecht heeft sinds 1996 een vriendschapsband met Bamenda. Stichting Dordrecht-Bamenda wil iedereen daarom oproepen in actie te komen voor schoon drinkwater in Bamenda. Van juni tot november 2017 wordt er geld ingezameld.

Impact van vervuild drinkwater.

Het stadsdeel Mankon in Bamenda bestaat uit meerdere woonwijken. In de drie wijken Muwatchu, Ntankah en Atuambueh leven ongeveer 4.000 mensen. Hier is nauwelijks schoon drinkwater voorradig. De inwoners zijn afhankelijk van regenwater en vervuilde riviertjes, waarvoor ze ook nog eens kilometers moeten lopen. Iedere dag opnieuw.

Drinkwater halen

Mevrouw Bayo (54) uit de wijk Ntankah, Mankon:

“De beschikbaarheid van water in mijn gemeenschap is erg moeilijk omdat de afstand die je daarvoor moet afleggen bedroevend is. Er zijn momenten dat je heel vroeg in de ochtend naar de stroom loopt en denkt dat je de eerste bent. Bij aankomst staat er echter al een enorme menigte. Als je op zo’n moment nog schoon water kunt krijgen, is dat een wonder. Het gevolg is dat je óf moet wachten tot je weer schoon water kunt krijgen óf dat je het beschikbare water meeneemt, zoals het is, en thuis methoden ontwikkelt om schoon water af te tappen.”

Doordat de inwoners geen toegang tot schoon drinkwater hebben, zijn vooral veel kinderen en ouderen vaak ziek. Hierbij lijden ze aan diarree, dysenterie en soms zelfs cholera.

Winifred Achu (38) uit de wijk Muwachu in Mankon:

“Het gebrek aan schoon drinkwater heeft verder grote invloed op de gezondheid van mijn kinderen. Ze hebben regelmatig buikpijn en last van huidziekten. Ze gebruiken namelijk  meestal regenwater om in te baden en drinken tijdens het regenseizoen vaker regenwater, alleen maar om water te besparen.”

Verder hebben de vrouwen hierdoor minder tijd om voldoende inkomen voor hun gezin te verdienen. En kinderen kunnen niet altijd naar school omdat zij vaak moeten helpen met het ophalen van water uit de vieze riviertjes in de omgeving.

Dorothy Lum (47) uit de wijk Atuambeuh in Mankon:

“Door het watertekort kunnen mijn kinderen in bepaalde periodes niet naar school omdat ze weten dat het moeilijk is om aan water te komen. Ze gaan bewust sommige dagen niet naar school om water te halen voor ons. Ik ben ervan overtuigd dat een gestage watervoorziening in onze wijk het leven voor ons, en in het bijzonder mijn kinderen, makkelijker zal maken.”

Water halen

Plan van aanpak voor schoon drinkwater

In samenwerking met de lokale vrouwenorganisatie, Ntankah Village Women Common Initiative Group (NVWCIG), wil Stichting Dordrecht-Bamenda een waterreservoir, waterleidingen en publieke waterkranen aanleggen in de drie woonwijken van Mankon. De vrouwen vormen een watercomité om de continuïteit van het project te waarborgen. Er ligt een uitgewerkt plan klaar, dat is voorzien van professionele, technische adviezen van een ingenieur van PUM uit Nederland.

Benodigd geldbedrag

Er is in totaal 38.800 euro nodig om het gehele project te realiseren. Stichting Dordrecht-Bamenda hoopt, mede met uw hulp, een bedrag van in totaal 25.875 euro op te halen. Als dit is ingezameld, vult Wilde Ganzen namelijk dit bedrag aan met 12.925 euro. De teller van onze actie staat inmiddels op € 8.000,-

Stedenband Dordrecht-Bamenda
Sinds 2006 werkt stichting Stedenband Dordrecht-Bamenda samen met de Ntankah Women Group. De stichting Dordrecht-Bamenda is in 1996 opgericht met als doel wederzijds begrip en kennisuitwisseling tussen inwoners en organisaties uit beide steden te stimuleren. Meer informatie leest u hier.

Bij de fondsenwerving voor dit project zijn ook de gemeente Gorinchem en Wilde Ganzen betrokken.

P.S. U kunt donaties overmaken naar IBAN nummer NL13 INGB 0009191991 o.v.v. ‘Ntankah water’.