Warmetruiendag bij Weizigt

Afgelopen vrijdag, Warmetruiendag, ging door het hele land op heel veel verschillende plaatsen de dikke trui aan en de thermostaat minimaal 1 graad omlaag. Op die manier bespaarden we per graad 6% energie en daarmee 6% CO2 uitstoot. Ook in Dordrecht trokken we thuis, op school en op het werk massaal een dikke trui aan. Droppie Water, op het dak van het Aquarama, gaf donderdag 1 februari al het goede voorbeeld: hij werd door wethouder Rik van der Linden aangekleed met een warme muts en sjaal.

De wethouder riep alle Dordtenaren op om thuis, op school of het werk mee te doen. De groenste energie is immers de energie die je niet gebruikt. Onder dit motto nemen elk jaar vele Nederlanders actief deel aan Warmetruiendag, ook in Dordrecht.

Droppie Water gehuld in fleece

Droppie water gehuld in fleece

Midden in een winterse bui klom wethouder Rik van der Linden het dak van het Aquarama op om de immer vrolijke Droppie lekker warm aan te kleden. Het Wereldwijven Handwerklab maakte een enorme muts en sjaal van fleece. Fleece wordt gemaakt van PET-flessen. Voor het maken van één fleecetrui zijn ongeveer 23 flessen nodig. Het plastic wordt gesorteerd, versnipperd, opgewarmd en tot draden geperst. Die draden worden ingezet om er textiel en vervolgens een warm kledingstuk van te maken. Wat veel mensen niet weten is dat je fleece niet kunt recyclen en er daarom veel fleece op de afvalberg belandt. Vandaar dat de Wereldwijven speciaal voor dit materiaal gekozen hebben dit jaar.

Dansen, knutselen en proefjes doen

Speciaal voor leerlingen van de bovenbouw van de basisschool organiseerde Weizigt een actieve en warme middag. 51 leerlingen uit groep 7 en 8 van de Statenschool dansten zich eerst even lekker los, én warm, om daarna aan de slag te gaan. Meegebrachte oude, warme kledingstukken werden omgetoverd tot een waar fashion item en in en om de Duurzame Ontdekbus leerden de kinderen met behulp van experimentjes van alles over duurzaamheid. Dit alles uiteraard onder het genot van een kopje warme chocolademelk!

Warmetruiendag - oude trui omtoveren
De truien, sjaals, mutsen en wanten werden onder andere opgeleukt met wol. Alle wol hiervoor werd geschonken door wolwinkel De Breicaravan. Dank jullie wel!!

Maak het verschil
Meer dan een kwart van alle energie in Nederland wordt gebruikt om gebouwen te verwarmen. De verwarming een paar graden lager lijkt een druppel op de gloeiende plaat. Maar als heel Nederland een dag per jaar meedoet, kunnen we samen de waddeneilanden Vlieland, Terschelling en Schiermonnikoog een jaar lang van energie voorzien. Samen maken we het verschil.