Voorjaar in de Bijenstal

Het is voorjaar bij Weizigt! De Tuinen staan in bloei en er huppelen lammetjes in de weides. Maar ook de bijenvolken die in de Bijenstal van Weizigt wonen, hebben het nieuwe seizoen opgemerkt. Imker Meta Bosch - Gravenstein, zij verzorgt samen met een aantal vrijwilliger de bijen van Weizigt, vertelt hoe het er op dit moment aan toe gaat in de Bijenstal:

Bijenstal - Richard de Bruijn

Foto: Richard de Bruijn

"Bijen houden geen winterslaap, maar zitten heel dicht tegen elkaar aan om zich warm te houden. Ze eten de honing op die in de andere seizoenen verzameld hebben en houden het 25 graden warm.

Vanaf januari, als het weer langer licht wordt gaat de bijenkoningin aan de slag. Ze begint met het leggen van eitjes. Ze zal steeds meer eitjes leggen totdat de dagen weer korter beginnen te worden. De bijen houden het broed 35-37 graden warm.

Uit de eitjes worden werksters geboren, die eerst aan de slag gaan als huisbijen. Ze poetsen de raten schoon en zorgen voor het broed, dat zijn de eitjes en larven.

Zodra de temperatuur boven de 10 graden komt, vliegen de bijen naar buiten de kast uit om te poepen. Bijen houden hun ontlasting op, als het te koud is om te vliegen, zodat ze hun nest niet bevuilen.

Meestal is dat ook de tijd dat wij mensen onze auto eens lekker schoonsoppen en de schone lakens buiten drogen. Zo'n groot schoon oppervlak is voor de bijen een mooie plek om hun poep al vliegend te laten vallen. Dus als je auto of schone was onder de geelgouden streepjes zit, weet je wie dat veroorzaakt heeft."

"In maart verzamelen de bijen stuifmeel uit de hazelaar, wilg en els, omdat dat eiwitrijk voedsel is. Dit is ook de tijd dat veel mensen last hebben van hooikoorts. Het eten van honing van de imker bij u uit de buurt kan u helpen, omdat in honing ook stuifmeel zit, waardoor uw lichaam er een beetje aan went."

"Begin april heb ik de bijen uitgewinterd. Ik heb de raten met broed in schone bijenkasten gehangen en de bijenwas uit de oude raten gesmolten. Bijen "zweten" was, die ze gebruiken om de raten van te maken. Van deze was kun je kaarsen maken."

Bijen Meta Bosch"Ik zag dat dat de koninginnen van drie van de vier bijenvolken goed aan het eieren leggen waren (zie foto) en dat er in twee van de volken al wat verse honing was opgeslagen. Eén van de volken had de winter niet goed overleefd. De koningin was dood gegaan en er was nog een handje vol bijen over."

"Als de bijen er klaar voor zijn maak ik van één volk twee volken om zwermen te voorkomen en om het dode volk weer te vervangen. In mei, maar door het warme weer al eind april, hebben de bijen het natuurlijke gedrag om te gaan zwermen. De oude koningin vliegt met de helft van het volk weg en zoekt een nieuwe plek om te gaan wonen.

In het achtergelaten volk worden uit de eitjes die de oude koningin voor vertrek nog heeft gelegd, jonge koninginnen geboren die met elkaar gaan vechten. De ene koningin die het gevecht overleefd  heeft wordt de nieuwe koningin."