Vierde Afvalvrije School in Dordrecht van start

Sinds vrijdag 13 september is ook IKC De Wereldwijzer een Afvalvrije School.

Al het afval op deze school wordt gescheiden opgehaald en de school heeft (bijna) geen restafval meer. Hiermee komt het aantal Afvalvrije Scholen in Dordrecht op vier. De Afvalvrije school is een samenwerking tussen de gemeente Dordrecht, HVC en Duurzaamheidscentrum Weizigt.

Met nieuwe afvalbakjes onder de arm gaat Saskia den Ouden, adviseur Duurzaamheidseducatie bij Weizigt, de lokalen langs op De Wereldwijzer. Vanaf 13 september is deze school officieel een Afvalvrije School en telt ieder lokaal 4 afvalbakken om het afval op school goed te kunnen scheiden. Samen met de leerlingen loopt Saskia de bakken langs en bespreken ze wat er in welke bak hoort. Niet alleen het scheiden maar ook het terugdringen van afval hoort bij een Afvalvrije School. Daarom krijgen alle leerlingen na afloop van de uitleg een herbruikbare drinkfles. Op het schoolplein van De Wereldwijzer steken de leerlingen hun nieuwe fles trots in de lucht. 'Deze ga ik voor altijd gebruiken!'

Afvalvrije School

Samen voor een schone school

Het onderwerp 'afval' is voor de school zeker niet nieuw. De Wereldwijzer neemt namelijk al een paar jaar deel aan het project Schapenkoppen van Weizigt. In het kader van dit project ruimen de leerlingen een keer per week het zwerfafval in de buurt op. De Wereldwijzer is een school die midden in de samenleving staat en het als vanzelfsprekend ziet dat je samen, leerlingen, ouders en gemeente, werkt aan de wereld om je heen. De buurt schoon houden en afval scheiden hoort daar zeker bij. De leerkrachten gaan er samen met de ouders hard aan werken om het afval in de school goed te scheiden en minder afval de school in te brengen.

Nieuwe bakken en bekers
Bij de start van het project krijgt de school uit handen van HVC afvalbakjes uitgereikt. In elke klas komen nu vier bakken te staan. Een bak voor oud papier, een voor gft én een klein bakje voor restafval. Daarnaast gaat de school, net als bij veel leerlingen thuis, ook pmd (plastic, metaal en drankpakken) scheiden in de klas.

De leerlingen krijgen ook allemaal een herbruikbare drinkbeker, want drinkpakjes maken een groot deel uit van het restafval op school. Zo worden ook de ouders/verzorgers van de kinderen gevraagd om mee te helpen het restafval op school te verminderen. Vanuit Weizigt zal in de taalklas van De Wereldwijzer aan ouders nog verder voorlichting gegeven worden.

Leren over afval
Naast nieuwe afvalbakken krijgen de leerlingen ook uitleg over het goed scheiden van afval en waarom we eigenlijk afval moeten scheiden. Saskia den Ouden, adviseur Duurzaamheidseducatie bij Weizigt, legt de leerlingen precies uit wat in welke bak moet en dat door het scheiden van het afval de waardevolle grondstoffen en materialen die in afval zitten opnieuw gebruikt kunnen worden. Daarnaast kan de school gedurende het schooljaar gebruik maken van het brede lesaanbod van Duurzaamheidscentrum Weizigt en HVC.

Ook Afvalvrije School worden?

Meer informatie over de Afvalvrije School en hoe je als school zelf ook afvalvrij kunt worden, is te vinden op www.weizigt.nl.