Veel goede ideeën tijdens KinderKlimaatTop Drechtsteden

18 november 2019

Afgelopen vrijdag, 15 november, vond de KinderKlimaatTop plaats. 250 leerlingen uit groep 6 van tien verschillende basisscholen uit de regio Drechtsteden presenteerden aan de hand van video’s hun ideeën voor een beter klimaat. De ideeën waren zeer gevarieerd en liepen uiteen van het gebruik van een elektrische schoolbus, tot het vergroenen van schoolpleinen en een speciale kinderwebsite over plastic soep en klimaatverandering.

"Er hing een geweldige sfeer in de grote zaal van de Duurzaamheidsfabriek", aldus Marc Meijer, directeur van de Duurzaamheidsfabriek. Hij heette de leerlingen welkom. Dagvoorzitter Arnold van Die startte vervolgens het programma.

KinderKlimaatTop

Grote klus

Als eerste werd er een video gestart waarin Jacqueline van Dongen, wethouder en regionaal portefeuillehouder Energie en Duurzaamheid, de kinderen toesprak: "We hebben een grote klus te klaren voor een beter klimaat. Daar hebben wij, volwassenen, jullie hulp hard bij nodig!" Daar hebben de kinderen zich dan ook hard voor ingezet. Zij kwamen met creatieve ideeën over hoe zij hun eigen school, of leefomgeving, konden verduurzamen aan de hand van de thema’s: energie, mobiliteit, water en afval.

Tasjes van t-shirts

Na de toespraak werd iedere school om en om naar voren geroepen. Na een aantal korte vragen van Arnold van Die, werd de video gestart waarin het idee van de school werd gepresenteerd. De ideeën waren erg creatief en vindingrijk. Zo hebben leerlingen een logo ontwikkeld voor microplasticvrije producten en zijn andere kinderen langs de deuren gegaan om een omroep te doen voor minder afval. Ook was er het advies om tasjes te gebruiken gemaakt van oude T-shirts en hadden leerlingen een campagnefilmpje gemaakt tegen de plastic soep.

Onder de indruk

Na ieder filmpje werd het expertpanel aan het woord gelaten om de ideeën te beoordelen. Dit expertpanel bestond uit: de kinderburgermeester, jeugdbestuurders van de waterschappen, HVCgroep, Omgevingsdienst ZH-Z en regio Drechtsteden. Het expertpanel was erg onder de indruk van de creatieve en praktische plannen. "Wat goed dat jullie allemaal er zo serieus over na hebben gedacht!", aldus Marije, kinderburgemeester van de gemeente Dordrecht. Ze vonden het bewonderingswaardig dat de kinderen op deze jonge leeftijd al zo gedreven bezig waren met het klimaat. Ook gaf het expertpanel aan dat dit hen goede hoop voor de toekomst gaf.

Moestuinpakket

Na afloop kregen alle scholen een moestuinpakket bestaande uit compost (beschikbaar gesteld door HVC), een regenton (beschikbaar gesteld door de waterschappen) en een moestuinworkshop, (beschikbaar gesteld door de gemeenten). Op deze manier worden de kinderen geïnspireerd om ook na afloop van de KinderKlimaatTop samen aan een beter klimaat te werken.

Waarom een KinderKlimaatTop?

Klimaat is momenteel een hot item. Er wordt veel over gesproken door besluitvormers maar helaas te weinig met kinderen. De volwassenen nemen besluiten die van invloed zijn op de toekomst van kinderen. Tijdens de KinderklimaatTop zijn deze rollen omgedraaid. Hier worden de kinderen gevraagd om na te denken over hun toekomst in relatie tot een beter klimaat. Deze nieuwe generatie kan ervoor zorgen dat het oude denken wordt doorbroken om een nieuwe toekomst te ontdekken.