Stralend hoog!

De winnaar van de zonnebloemwedstrijd 'De hoogste van Dordt' is bekend. Dit jaar is de hoogste zonnebloem 3 meter en 80 cm hoog geworden! Trotse eigenaar van deze zonnebloem is Sjef Vermeulen. Een bijzondere prestatie, want de bloem bevindt zich in het hart van de historische binnenstad. Het is Sjef gelukt om in een plantenbak op straat de zonnebloem tot deze grote hoogte te laten groeien.

Volgens Sjef was het geen gemakkelijk seizoen voor zonnebloemen. "Nadat ik het zonnebloemplantje in de bloembak had overgezet, kreeg het al gelijk last van spint. Daarna volgden de slakken en de droogte. En nu zit de plant onder de meeldauw. Ik had 20 zonnebloemzaadjes. Die heb ik binnen opgekweekt en april in de tuin gezet. Deze zonnebloem is uiteindelijk de hoogste geworden." Sjef pakt het serieus aan. Met een speciale stang aan de gevel zorgt hij ervoor dat de zonnebloem rechtop blijft staan.

"Ik zaai nu al 3 jaar zonnebloemzaden. Voorgaande jaren werden sommige zonnebloemen zelfs ruim 5 en 4 meter hoog. Maar toen deed ik nog niet mee aan de wedstrijd. Daarom dacht ik bij mijzelf: dit jaar doe ik mee!".

Veel deelnemers

In vijftig tuinen hebben deelnemers de afgelopen zomer met heel veel liefde en water zonnebloemen opgekweekt tot reusachtige bloemen. Maar er kan er maar een 'De hoogste van Dordt' hebben. Met de wedstrijd vraagt de gemeente aandacht voor biodiversiteit in de stad.

Klein maar reuze belangrijk

De grootste winnaars van allemaal in deze wedstrijd zijn de insecten. Insecten hebben het moeilijk. Deze kleine bestuivers vinden steeds minder voedsel. Er bloeien te weinig planten. Gelukkig kunnen wij ze een handje helpen. Dat kan door in onze tuin of op het balkon bloeiende planten neer te zetten. En dan het liefst inheemse, wilde planten. Want alleen deze planten geven nectar en stuifmeel. Dat is het voedsel voor bijen, hommels, vlinders en zweefvliegen. In Nederland leven naast de honingbij nog 359 soorten wilde bijen en hommels. Zonder deze insecten zouden er veel minder bloeiende planten, bomen en vogels zijn.

Dus help de natuur: maak je tuin en balkon groener. Tips wat er allemaal mogelijk is, vind je op www.groenblauwdordrecht.nl.

hoogste zonnebloem