Samen blijven werken aan waterbewustzijn

Verbinden en samenwerken om het waterbewustzijn te vergroten; daarvoor tekenden de leden van de stuurgroep Watereducatie Drechtsteden op
22 december 2022 een nieuwe overeenkomst. Daarmee wordt deze succesvolle samenwerking ook in de komende jaren voortgezet.

De weg van het water
Met de opening van het Aquarama bij Duurzaamheidscentrum Weizigt in Dordrecht startte deze samenwerking alweer meer dan 20 jaar geleden. Eerst onder de naam 'Waterzicht op Weizigt' en sinds 2012 als: Watereducatie Drechtsteden.

In het Aquarama maken bezoekers kennis met alle aspecten van water in een samenhangend verhaal, je beleeft er 'De weg van het water'. De tentoonstelling trekt jaarlijks vele bezoekers en schoolgroepen uit de hele regio. Daarnaast biedt Weizigt nog veel meer op het gebied van watereducatie zoals lessen waarbij leerlingen zelf de waterkwaliteit onderzoeken en de digitale les: "De kracht van water in de Drechtsteden" waarin de Sint Elisabethsvloed aan bod komt.

Waterrijke regio op de kaart
In het bestuurlijk overleg van 22 december jl. is het meerjarenplan 2023-2026 vastgesteld. Daarmee is afgesproken om de succesvolle activiteiten voort te zetten. Daarnaast is de focus de komende jaren gericht op: het structureel aanbod voor het voorgezet onderwijs en het nog beter op de kaart zetten van de jaarlijkse Week van ons Water in de regio.

Wethouder Tanja de Jonge van de gemeente Dordrecht, voorzitter van de stuurgroep Watereducatie Drechtsteden, is enthousiast over de samenwerking:

"In een regio met veel water is het belangrijk om jong en oud te leren hoe je het beste met water omgaat. Het is heerlijk recreëren op het water, maar als het water te hoog zou komen moet je ook weten wat je moet doen. En je zult verbaasd zijn wat er allemaal aan dieren en planten leeft in ons water wat we moeten koesteren. Daarom is het goed dat we samen met vele partners in de regio het waterbewustzijn vergroten met een mooi educatieprogramma."

De partners van Watereducatie Drechtsteden zijn: Evides Waterbedrijf, waterschap Hollandse Delta, waterschap Rivierenland en de gemeenten: Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht. Duurzaamheidscentrum Weizigt (onderdeel van de gemeente Dordrecht) zorgt voor de coördinatie en de uitvoering van de activiteiten.

tekenen