Nationale Boomfeestdag: Bomen maken gezond

Gister, woensdag 10 november, was de 64e nationale Boomfeestdag. Leerlingen van groep 6 van evangelische basisschool IKC Eden hebben daarom op een steenworp afstand van hun school aan de Nassauweg 10 nieuwe bomen geplant. Wethouder Marco Stam (Openbare Ruimte) verzorgde samen met kinderburgemeester Jacob de Mooij de officiële aftrap.

Boomfeestdag

Bomen maken gezond

Het landelijke thema dit jaar is: ‘Bomen maken gezond’. Groen is het afgelopen jaar voor zowel volwassenen als voor kinderen belangrijk(er) geworden. Het wordt meer gewaardeerd. Daarnaast levert groen ook een enorme bijdrage aan de gezondheid. In een groene (school)omgeving bewegen kinderen meer, ontwikkelen ze betere motorische vaardigheden en laten ze meer divers en creatief spel zien. In vergelijking met een meer stenige (school)omgeving zorgt het voor minder stress en een hoger psychologisch welbevinden van kinderen. Ook voor docenten is het fijn om les te geven in een groene omgeving.

Regenwormen

Gezonde bomen groeien natuurlijk alleen in gezonde grond. Daarbij zijn regenwormen onmisbaar. Ze zorgen voor de juiste groeiomstandigheden voor bomen en andere planten. Ze verbeteren de structuur en de voedselrijkheid van de grond. Ze graven tunnels waardoor lucht en water diep in de grond kunnen doordringen. Dit is heel goed voor gezond groeiende plantenwortels. Daarom hebben de leerlingen ook 2,5 kilo regenwormen uitgezet. De wormen waren over 10 zakjes verdeeld. Voor iedere boom een zakje. De bomen die zijn geplant zijn inheemse soorten: Hollandse linde, zoete kers en zwarte els.

Groenblauwe schoolpleinen

Met een eigen subsidieregeling voor groenblauwe schoolpleinen heeft ook de gemeente Dordrecht aandacht voor een gezonde, groene schoolomgeving. Bovendien zorgt het groen ook voor een betere opvang van regenwater (minder wateroverlast) en minder hittestress op dagen met hoge temperaturen.

Wil jij meer weten over groenblauwe schoolpleinen? Klik dan hier.