Leerlingen Werkendam nemen als eerste deel aan Aquaramales

Donderdagochtend namen de leerlingen van groep 4 van Het Baken uit Werkendam deel aan een try-out van de nieuwe Aquaramales. Samen namen ze een duik in de wereld van het water en leerden onder andere over de waterkringloop, drinkwater en het zuiveren van water. De les is later dit voorjaar beschikbaar voor de middenbouw van het basisonderwijs.

Try-outVorig jaar juni is het Aquarama, een educatief gebouw op het terrein van Duurzaamheids-centrum Weizigt, compleet vernieuwd. Via zes deelruimtes beleef je er op een speelse en interactieve manier de 'weg van het water'.

Speciaal voor de middenbouw van het basisonderwijs heeft Weizigt een Aquaramales ontwikkeld die de kinderen door de deelruimtes leidt en ze actief bezig laat zijn met de wereld van water.

Donderdag 17 maart mochten de leerlingen uit groep 4 van Het Baken als eerste de nieuwe les 'testen' tijdens een try-out. Gewapend met een opdrachtenblad namen de leerlingen een duik in de wereld van het water en ontdekten de verschillende ruimtes.

Vragen als 'Hoeveel energie levert 1 drol?' en 'Hoeveel drinkwater gebruiken wij per dag?' zetten de leerlingen flink aan het denken. De les werd enthousiast ontvangen, de leerlingen stelden veel vragen en werkten hard aan hun opdrachten. Als kers op de taart liet de snoek, zichtbaar door het onderwaterkijkraam, zich ook nog even zien.

Later dit voorjaar is de nieuwe Aquaramales voor iedereen beschikbaar. Daarnaast wordt er ook een les speciaal voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs ontwikkeld. Mocht je interesse hebben in een les, kun je contact opnemen via educatieweizigt@dordrecht.nl.

Naast de Aquaramales is er bij Duurzaamheidscentrum Weizigt nog veel meer te beleven op het gebied van water met als doel het waterbewustzijn in de regio te vergroten. Tijdens de Week van Ons Water, 1 tot en met 8 mei, worden er bij Weizigt, maar ook op veel andere locaties in de Drechtsteden, allerlei leuke en leerzame wateractiviteiten georganiseerd. Daarnaast kunnen docenten bij Weizigt een 3D-waterkaart lenen die op een speelse manier laat zien hoe bijzonder het is dat we onze voeten droog weten te houden in Nederland. Kijk hier voor het complete educatieve aanbod van Weizigt.

De Aquaramales is mede mogelijk gemaakt door:

Evides Waterbedrijf, Waterschap Hollandse Delta, Waterschap Rivierenland, Gemeente Dordrecht, Gemeente Sliedrecht, Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, Gemeente Papendrecht en Duurzaamheidscentrum Weizigt.