KinderKlimaatTop

Logo Kinderklimaattop 2017

'Hoe ziet onze regio er uit in 2050?'

Op vrijdag 10 november 2017 organiseren de Drechtsteden en Duurzaamheidscentrum Weizigt een regionale KinderKlimaatTop in het ENERGIEHUIS in Dordrecht. Alle basisscholen in de Drechtsteden, inclusief Hardinxveld-Giessendam, zijn uitgenodigd. De KinderKlimaatTop is bedoeld voor leerlingen van de groepen 7 en 8. De kinderen worden uitgedaagd om na te denken over hoe de school van de toekomst er uit ziet en duurzame oplossingen te bedenken voor energie, mobiliteit, water en afval. De centrale vraag tijdens de KlinderklimaatTop Drechtsteden is dan ook: 'Hoe ziet onze wereld er in 2050 uit?'

In 2015 mocht Dordrecht al een podium bieden aan de landelijke KinderKlimaatTop, een groots evenement waarop basisschoolleerlingen met elkaar in gesprek gingen over het milieu en duurzaamheid. Het was een groot succes en leverde een verfrissende blik op.

Wethouder Jacqueline van Dongen, regionaal portefeuillehouder Duurzaamheid, is blij dat er in dit najaar een KinderKlimaatTop is speciaal voor de Drechtsteden.

"We kunnen de klimaatverandering niet terugdraaien. Maar voor de toekomst van onze kinderen moeten we het wel beheersbaar maken. Daarom ben ik heel benieuwd naar de ideeën die de kinderen zelf hebben en hoe zij zich onze regio in 2050 voorstellen. Daarover ga ik graag met ze in gesprek."

Op school aan de slag met het klimaat

Het klimaat is een belangrijk en actueel thema. Denk aan het klimaatakkoord van Parijs. Maar ook aan de doelstelling van de Drechtsteden om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Alle ideeën die bijdragen aan een duurzame regio zijn welkom. En zeker ook van kinderen. Het gaat tenslotte om hun toekomst. De scholen mogen als voorbereiding op de KinderKlimaatTop een gratis les volgen uit het educatief aanbod van Duurzaamheidscentrum Weizigt. Daarna gaan de leerlingen zelf in groepjes aan de slag om duurzame oplossingen te bedenken voor onze regio en presenteren de school van de toekomst op een poster. De klas selecteert vervolgens de poster met de meest inspirerende ideeën. De winnaars mogen de klas vertegenwoordigen tijdens de KinderKlimaatTop Drechtsteden. Aanmelden is nog steeds mogelijk.

Presenteren en debatteren op de KinderKlimaatTop

Tijdens de top worden alle posters gepresenteerd en kunnen de kinderen stemmen op de drie beste posters. De makers van de drie posters presenteren hun ideeën in een pitch aan een jury. De winnende poster wordt beloond met een prijs en mag meedoen aan de Landelijke KinderKlimaatTop in maart 2018. Daarnaast kunnen de leerlingen in de ochtend deelnemen aan een debatteerworkshop. Zij kunnen dan ervaring opdoen voor het middagprogramma. Dan gaan ze namelijk met elkaar in debat over stellingen op het gebied van energie, mobiliteit, water en afval.

Aanmelden

Je kunt je klas aanmelden door te bellen naar (078) 770 8200 of te mailen naar educatieweizigt@dordrecht.nl