Kinderburgemeester doet oproep aan Dordtse kinderen

Kinderburgemeester Lucas van Dijk vraagt alle kinderen in Dordrecht om mee te helpen het zwerfafval in de stad op te ruimen. Veel Dordtse kinderen balen van de troep op straat en bij hun speelplekken. Zij maken zich zorgen over het effect van dit afval op de natuur en vinden het belangrijk dat het zwerfafval opgeruimd wordt. In een filmpje laat Lucas weten dat hij hoopt dat steeds meer kinderen, en hun ouders, de handen uit de mouwen gaan steken. Bij Duurzaamheidscentrum Weizigt kunnen kinderen materialen lenen om het afval op een veilige manier op te ruimen.

Grijpers klaar? Grijpen maar!

Dordt Schoon 2021

(Klik op de afbeelding om bij het filmpje te komen.)

'Net als andere kinderen maak ik mij zorgen over het afval in de natuur. Er zijn in Dordrecht al kinderen die zwerfafval opruimen, maar het zou super zijn als meer kinderen én hun ouders hieraan meedoen', aldus Lucas. In zijn oproep, die te bekijken is op onder andere de Facebookpagina Dordtse Doorpakkers, moedigt de kinderburgemeester andere kinderen aan om ook een grijper op te halen. Door samen op te ruimen kan iedereen weer lekker spelen in een schone speeltuin of een schoon park. Maar het afval komt bijvoorbeeld ook niet meer in het water terecht waardoor de dieren die daar leven gezond blijven. 'Dus grijpers klaar? Grijpen maar!' Bekijk hier de oproep van Lucas.

Ik doe ook mee!

Wil jij net als Lucas meehelpen en je inzetten voor een stad zonder troep? Haal dan je afvalgrijper bij Duurzaamheidscentrum Weizigt. Tijdens Dordt Schoon, van 20 tot en met 27 maart, kun je ook een grijper halen bij één van de uitgiftepunten in de stad. Hier vind je een lijst met alle uitgiftepunten. Stuur even een mailtje naar schoon@dordrecht.nl om een grijper te reserveren.

Afval opruimen, dat doen we veilig

Ook tijdens het opruimen van zwerfafval, en de aankomende editie van Dordt Schoon, blijft het natuurlijk belangrijk dat het voor iedereen veilig is en blijft om deel te nemen. Weizigt vraagt iedereen dan ook zich te houden aan een aantal regels tijdens het opruimen. De actuele regels, maar ook alle andere informatie over het opruimen van zwerfafval en Dordt Schoon vind je op www.weizigt.nl en op de Facebookpagina Dordtse Doorpakkers.