Inkoop is aanjager van de duurzame wereld

MVODe belangstelling voor de eenmalig gratis toegankelijke bijeenkomst van MVO Drechtsteden was groot. Zowel leden van het netwerk als geïnteresseerden uit het bedrijfsleven waren aanwezig om kennis te vergaren en te delen over het thema van de avond: professioneel inkopen = duurzaam inkopen.

Jacqueline Kuling-Bakker opende de avond en lichtte duurzaamheid als speerpunt in het regionaal Inkoop- en aanbestedingsbeleid toe. 'De Drechtsteden nemen duurzaamheid in elke stap van het inkoopproces mee en streven naar een 100% duurzame inkoop. Om daartoe te komen is een nauwe samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven onmisbaar.'

Aansluitend presenteerde Karin van IJsselmuide haar visie op inkoop en hoe het bij kan dragen aan een duurzame wereld. Door de interactie met het publiek aan te gaan laat zij de aanwezigen ervaren dat duurzaam inkopen draait om samenwerken, meebewegen maar ook duidelijk aangeven wat de wensen zijn. Ook geeft ze voor iedereen toepasbare tips: 'Focus niet op alle leveranciers tegelijk maar ga voor die partijen waarvan je ook het meeste afneemt.' Karin van IJsselmuide sluit de avond af met een inspirerende vergelijking: 'De manier waarop de tango gedanst wordt is de manier waarop duurzame inkoop gerealiseerd kan worden. Er is geen leider en volger, it takes two to tango.'

Normaliter zijn de bijeenkomsten van MVO Drechtsteden, waarvoor elke keer een inspirerende topspreker uitgenodigd wordt, alleen toegankelijk voor leden. Door de bijeenkomst van 2 juli eenmalig open te stellen hoopt MVO Drechtsteden meer bedrijven in de Drechtsteden geïnspireerd te hebben MVO te implementeren in de eigen organisatie. Al 40 bedrijven zijn aangesloten bij het netwerk waaronder A-Garden, Kemper en Van Twist, Dekkers van Gerwen en Xylem. Wilt u ook lid worden? Klik hier voor meer informatie over het bedrijvennetwerk MVO Drechtsteden.

Bedrijvennetwerk MVO Drechtsteden organiseerde op donderdag 2 juli bij Duurzaamheidscentrum Weizigt een bijeenkomst voor het Drechtstedelijke bedrijfsleven. De hoofdspreker van de avond was Karin van IJsselmuide, kennismanager bij NEVI. Zij behandelde in haar presentatie de relatie tussen duurzaamheid en professioneel inkopen. Ter inleiding lichtte Jacqueline Kuling-Bakker, Senior inkoopadviseur voor de Drechtsteden, dit onderwerp vanuit het regionaal inkoopbeleid vanuit de overheid toe.