Geslaagde Boomfeestdag 2022 met groep 6 van De Griffioen

Tijdens de 65e Nationale Boomfeestdag zijn er in het hele land bomen gepland door groepen schoolkinderen. Ook in Dordrecht is de Boomfeestdag dit jaar weer gevierd. De leerlingen van groep 6 van OBS De Griffioen uit de wijk Stadspolders waren de gelukkigen; zij mochten op woensdag 16 november helpen met het planten van 20 bomen in het Bilderbosgebied.

Bomenles

En dag van te voren kreeg de groep op school een speciale Bomen gastles van Duurzaamheidscentrum Weizigt. Daarin was natuurlijk aandacht voor het thema van dit jaar:  (met) Bomen werken. De kinderen maakten kennis met de verschillende bomenberoepen zoals: boswachter, boomverzorger, bomenkweker en ook de bomendokter. Daarna hebben ze in groepjes de verschillende onderdelen van de boom onderzocht en hun bevindingen aan elkaar gepresenteerd.

Er werd gekeken naar het hout: een boomschijf met jaarringen, een stuk schors en verschillende houtsoorten. Takken en bladeren zijn onderzocht en ook verschillende soorten vruchten en zaden van bomen. Paddenstoelen en bodemdiertjes waren er ook, want die horen uiteraard ook bij de boom; ze zorgen dat gevallen bladeren worden omgezet tot humus en dat dode takken en hout opgeruimd worden. Tot slot was er nog een korte quiz en mochten de kinderen raden: hoe oud de oudste boom van Nederland is,  hoe dik de dikste en hoe hoog de hoogste boom. Er was zoveel enthousiasme dat de les een kwartier uitliep!

Bomen planten

Op woensdag 16 november kwamen de kinderen met de fiets naar de plantlocatie: het Bildersbosgebied aan de rand van Stadspolders. Na het welkomstwoord en een toespraak van de wethouder van openbare ruimte Marco Merx, gingen ze enthousiast aan de slag onder leiding van groenmedewerkers van de gemeente. Er zijn in totaal 20 bomen geplant. Allemaal inheemse boomsoorten: Wintereik, Zwarte Els, Witte Els, Ruwe Berk en Lijsterbes.

Alle groepjes hebben twee bomen geplant en er moest flink aangepakt worden in de zware klei! Tijdens het werk werden nog verschillende regenwormen bewonderd en natuurlijk ook weer vrijgelaten. En na het planten hebben de kinderen hun namen op de boompalen geschreven. Met een hapje en drankje was de Boomfeestdag ten einde. Als bedankje en aandenken mochten de kinderen een Boomfeestdag polsbandje of -keycord uitkiezen en kregen ze een mooi bomenboekje mee.

boom 4