Geld voor groenere schoolpleinen

Geld voor groenere schoolpleinenCultuurfonds en Provincie geven 620.000 euro aan basisscholen

Basisscholen in Zuid-Holland kunnen vanaf 15 maart een financiële bijdrage krijgen als zij hun schoolplein ‘groenblauw’ inrichten: stoeptegels eruit, natuur en water erin. De provincie Zuid-Holland en het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland hebben samen het themafonds ‘Groenblauwe Schoolpleinen’ opgericht, dat in totaal 620.000 euro beschikbaar stelt voor de komende drie jaar.

Doel van het themafonds is om binnen drie jaar vijftig scholen te helpen een groenblauw schoolplein in te richten. Basisscholen in Zuid-Holland kunnen via het snelloket een bijdrage van 1.000 euro tot 15.000 euro aanvragen. Voorwaarde is dat de scholen zelf ook minimaal de helft van de kosten investeren in het duurzame plein.

Groene speelomgeving en buitenlessen

Een groenblauw schoolplein biedt niet alleen een prachtige speelomgeving, maar biedt leraren ook de mogelijkheid om buitenlessen te organiseren. Kinderen komen in contact met de natuur, wat goed is voor hun concentratie en lichaamsbeweging. Ook leveren groene schoolpleinen een bijdrage aan waterberging en hebben ze een positief effect op de biodiversiteit.

Feestelijke aftrap

Op 1 april vindt de feestelijke aftrap plaats van het themafonds. Basisschool OKC de Westhoek in Maassluis ontvangt die dag een voucher uit handen van gedeputeerde Han Weber en bestuurder Hugo van den Hoek Ostende van het Cultuurfonds, om het schoolplein te vergroenen en klimaatbestendig te maken. In april kunnen basisscholen ook op de website www.groenblauweschoolpleinen.nl terecht voor ervaringen, inspiratie en informatie over groenblauwe schoolpleinen in de praktijk.

Het themafonds heeft vooralsnog een looptijd van drie jaar. Voor 2019 en 2020 is 200.000 euro beschikbaar, voor 2021 is dat 220.000 euro. Bij het aanvragen van een bijdrage geldt: wie het eerst komt, het eerst maalt. Op www.cultuurfonds.nl/provinciale-afdelingen/zuid-holland staat meer informatie over de voorwaarden.

Groener Zuid-Holland

De stimuleringsmaatregel maakt deel uit van een beleid om te investeren in een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving. Klimaatverandering, bodemdaling, teruglopende biodiversiteit, de energietransitie, welvaartsziekten – het zijn onderwerpen die alle inwoners aangaan. De provincie werkt samen met maatschappelijke partners zoals het Cultuurfonds om Zuid-Holland te vergroenen.

Foto: copyright Hoogheemraadschap van Delfland