Geef eenden je aandacht, niet je brood!

Iedereen heeft het weleens gedaan: eendjes voeren met een restje oud brood. Het lijkt heel leuk en onschuldig, maar voor de eenden heeft dit grote gevolgen. Stop daarom met het voeren van oud brood aan de eenden en lever het in of maak er iets lekkers van!

Geen geschikt maaltje

In Dordrecht zijn er sloten waar veel te veel brood gestrooid wordt. Het lijkt alsof de eenden hier blij mee zijn, maar het is juist erg slecht voor ze.

Geef eenden geen brood

Brood is te zout en eenzijdig. Ook verstoor je hiermee het normale eetgedrag van eenden. Beschimmeld brood is zelfs giftig voor ze.

Slechte waterkwaliteit

Naast dat het slecht is voor de eenden, is het ook slecht voor de waterkwaliteit. Algen en ziekteverwerkers groeien namelijk sneller en alle dieren in het water hebben hier last van. Eenden kunnen door het vervuilde water verlamd raken en sterven door verdrinking. Ook trekt het dieren aan die voor overlast in de omgeving kunnen zorgen, zoals ratten, muizen, meeuwen en kauwen.

Gras, waterplanten en waterdiertjes

Het voeren van brood aan eenden heeft grote gevolgen. De gemeente Dordrecht, Duurzaamheidscentrum Weizigt en de Dierenbescherming vragen je dan ook om de eenden geen brood meer te voeren.

Ze zijn prima in staat om zelf hun kostje bij elkaar te scharrelen. Dat is immers hun natuurlijke gedrag. Eenden eten vooral gras, waterplanten en kleine waterdiertjes. Die kunnen ze prima vinden en is veel gezonder voor ze.

Toch eendjes voeren?
Kies dan voor doperwten, mais, of een ander graan (kippenvoer). Voer niet teveel. De eenden moeten het op kunnen eten terwijl je erbij staat, zodat er dus ook geen restjes overblijven. In de winter help je eenden door bijvoorbeeld een flink stuk gras sneeuwvrij te maken.

Weggooien is zonde
Wat doe je dan met oud brood? Je kunt dit inleveren op het terrein van Weizigt, bij de ingang van de Stadsboerderij. Ook staat er een broodbak in de vorm van een eend in het Weizigtpark op de hoek van de Mauritsweg en de Krispijnseweg.

Maar eigenlijk hoef je oud brood helemaal niet weg te gooien! Je kunt er hele lekkere gerechten mee maken! Hiervoor heeft de Dierenbescherming samen met Weizigt een receptenboekje gemaakt. PDF-bestandDownload het boekje hier (23 MB) of haal het gratis op bij het Infopunt op Stadsboerderij Weizigt op woensdag-, zaterdag- en zondagmiddag tussen 13.00 en 17.00 uur.