Eerste voortgezet onderwijsschool in Dordrecht is afvalvrij

Leerlingen, docenten en andere schoolmedewerkers van de Hans Petrischool scheiden vanaf 1 november al het afval. De school heeft hierdoor (bijna) geen restafval meer. Hans Petri is de eerste officiële Afvalvrije School in het voortgezet onderwijs in Dordrecht. Naast het scheiden van afval, ruimen ze ook het zwerfafval rondom de school op. “Een beter milieu, begint bij jezelf.”

Hans Petrischool

De start als Afvalvrije School is meteen de aftrap voor een themaweek over afvalscheiding. Het onderwerp komt de hele week terug bij verschillende lessen en opdrachten. Jacco van Wijhe, directeur van de Hans Petrischool, vindt het een logische stap om Afvalvrije School te worden. “Afval scheiden en aandacht voor het milieu passen bij goed burgerschap, iets wat wij als school de leerlingen in lessen en projecten mee willen geven.

Verschillende afvalbakken
Vanaf 1 november staan in alle leslokalen afvalbakken voor de verschillende soorten afval. De leerlingen die intern stagelopen, legen de bakken. Buiten op het plein staat een grote container voor plastic, een papierbak en er is een compostbak. Dit komt goed van pas bij de groenlessen.
Zoals op de meeste onderwijslocaties werd, tot nu toe, enkel oud papier gescheiden aangeboden. Een school die afvalvrij is, scheidt ook het plastic, blik, drinkpakjes (pmd) en gft-afval. Al het afval wordt ook gescheiden opgehaald.

De Afvalvrije School is een samenwerking tussen de gemeente Dordrecht, HVC en Duurzaamheidscentrum Weizigt.

Ook Afvalvrije School worden?

Meer informatie over de Afvalvrije School en hoe je als school zelf ook afvalvrij kunt worden, is te vinden op www.weizigt.nl.