Duurzaamheidscafé op 11 februari: Gezonde lucht voor de Drechtsteden

Platform DuurzaamheidDordtenaren die dagelijks de gevolgen van de slechte luchtkwaliteit ondervinden doen hun verhaal in het café. Verder komen aan het woord Anne Knol van Milieudefensie, een GGD-arts en Lilian van der Horst. Zij heeft met de bewonersgroep Overschie in Rotterdam actie gevoerd om de snelheid op de A13 naar 80 km per uur. Met succes.

Op de politieke agenda

Aansluitend gaan de aanwezigen met elkaar bespreken hoe zij gezonde lucht goed op de regionale politieke agenda kunnen krijgen. Het regionaal programma luchtkwaliteit tot 2015 wordt binnenkort geëvalueerd. Diverse Dordtse politieke partijen gaven tijdens het Duurzaamheidscafé in februari 2014 aan te willen lobbyen voor een verlaging van de maximum snelheid naar 80 kilometer per uur op de N3.

Het Duurzaamheidscafé is een initiatief van het burgerplatform Duurzaamheid Dordrecht en is dit keer georganiseerd in samenwerking met Milieudefensie Drechtsteden. Het café vindt plaats in Duurzaamheidscentrum Weizigt aan het Van Baerleplantsoen 30 in Dordrecht. Aanvang 20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur. De toegang is gratis.

Duurzaam initiatief?

Heb je zelf een duurzaam initiatief en wil je dit delen met de bezoekers, laat dit dan voor 9 februari weten via platformduurzaamheiddordrecht@gmail.com.

Luchtvervuiling verkort de levensverwachting met 1 tot 3 jaar. Milieudefensie Drechtsteden pleit ervoor niet de Europese norm voor luchtkwaliteit als maatstaf te nemen, maar de gezondheid van de bewoners. In het Duurzaamheidscafé op 11 februari wordt duidelijk hoe het in deze regio is gesteld met de lucht die we inademen en hoe je als bewoner zelf in actie kunt komen voor gezonde lucht.