CBS Beatrix wordt tiende Afvalvrije school in Dordrecht

De Beatrixschool gaat ervoor: ze aan de slag om een Afvalvrije school te worden. Op dit moment zijn er al negen Afvalvrije scholen in Dordrecht. CBS Beatrix is de tiende school. Voor een feestelijke start zullen wethouders Tanja de Jonge (Duurzaamheid) en Marc Merx (Leefomgeving) op donderdag 19 januari een bezoek brengen aan de school.

Het is voor de toekomst erg belangrijk dat we anders omgaan met ons afval. Nederland heeft zich tot doel gesteld om in 2050 een circulaire economie te hebben. Een circulaire economie is systeem waarin geen afval meer bestaat en waarin grondstoffen opnieuw gebruikt worden. Anders dan in het huidige lineaire systeem, waarin grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde van hun levensduur nog te vaak worden vernietigd. Gescheiden afvalinzameling op school ligt voor de hand, maar blijkt in de praktijk lastig uit te voeren. Daarom hebben de gemeente Dordrecht, Duurzaamheidscentrum Weizigt en HVC de handen ineen geslagen om de Afvalvrije School te starten.

Om een Afvalvrije school te worden gaat de school aan de slag met de verschillende afvalstromen en gaat de school verschillende maatregelen nemen om samen met de leerlingen en de ouders minder afval de school in te laten komen. Verder gaan ze aan de slag met zwerfafval. Zo ruimen ze het schoolplein en de omgeving op. Alles met het doel om een schone schoolomgeving te creëren.

Voor een kickstart kregen vandaag alle 17 groepen een gastles van de afvalcoaches van HVC. Ook kreeg iedereen vandaag een drinkfles cadeau die thuis gevuld kan worden zodat er geen drinkpakjes meer mee naar school hoeven.

Verder stond er speciaal voor vandaag een vuilniswagen geparkeerd bij de school. Ze mochten de vuilnisman van alles vragen en een kijkje nemen in de cabine. De kleuters wilden natuurlijk weten waar alle knopjes voor waren en ze keken hun ogen uit toen de grote klep omhoog ging.

Wethouder duurzaamheid Tanja de Jonge kwam ook een kijkje nemen op de school. Ze is heel blij dat er inmiddels al 10 Afvalvrije scholen zijn in Dordrecht!

vuilnis2