Bestuurlijke conferentie Groen doet goed: opgroeien in de stad

Groen doet goedGroen doet goed Dordrecht

Dordrecht is een van de 10 gemeenten die deelnemen aan Groen doet goed. Op 30 september 2014 vond in Dordrecht de kick-off plaats van het programma dat stadse kinderen door middel van educatieve en sportieve activiteiten kennis wil laten maken met natuurgebied de Biesbosch. Zowel kinderen als hun ouders en docenten reageerden enthousiast op de diverse activiteiten in het groen. In het voorjaar gaat in Dordrecht weer een nieuwe reeks activiteiten van start.

Bestuurlijke conferentie

In het eerste deel van de Groen doet goed conferentie zijn jongeren aan zet. Leerlingen van ROC Zadkine gaan in gesprek met Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) over opgroeien in de stad. Hoe beleven zij hun jeugd in Rotterdam? Komen ze wel eens buiten de stad? Wat is hun beeld van de natuur? Na dit gesprek gaan de jongeren daadwerkelijk de stad uit: zij gaan voor een fotowedstrijd in de ruige natuur van het Eiland van Brienenoord op pad. Met hun smartphones houden zij de deelnemers van de conferentie op de hoogte van hun belevenissen.

Onderwijl wordt binnen ingezoomd op Groen doet goed. Veel Zuid-Hollandse kinderen groeien op in grijze stenige wijken. Ze spelen 50% minder buiten dan 20 jaar geleden en hun speelruimte is met 90% afgenomen. Groen doet goed brengt kinderen weer naar buiten. Elke Groen doet goed-gemeente heeft daarvoor een eigen aanpak. Zo zoekt Delft de kinderen op in het ziekenhuis. Kinderen krijgen bij het verlaten van het ziekenhuis een pakketje mee waarmee ze met hun ouders de natuur rondom de stad kunnen ontdekken. Rotterdam zoekt de kinderen en hun ouders in versteende wijken op en neemt hen mee naar het Rotterdams platteland. Ook de andere acht gemeenten hebben unieke voorbeelden: van een game met opdrachten in de natuur tot kinderparticipatie in het ontwerp van een natuurspeelplaats.

Tijdens de conferentie vieren we de eerste successen. Met Groen doet goed hebben we al meer dan 10.000 kinderen bereikt en dit aantal loopt in 2015 op naar minimaal 50.000. We hebben een mooie start gemaakt, maar we zijn er nog lang niet. Hoe zorgen we er na 2015 voor dat kinderen en ouders de natuur buiten de stad blijven bezoeken en dat ze meer bewegen in de natuur? Om dit te verkennen, onderzoeken we vier toekomstige richtingen: verbinding tussen stad en platteland, natuur en gezondheid, economie en recreatie, en bereikbaarheid.

Over Groen doet goed

Groen doet goed heeft als doel om meer kinderen tussen de vier en twaalf jaar de natuur binnen en buiten de stad te laten beleven. Het programma, geïnitieerd door IVN, is een samenwerkingsverband tussen tien Zuid-Hollandse gemeenten - Alphen aan den Rijn, Delft, Den Haag, Dordrecht, Leiden, Rotterdam, Schiedam, Waddinxveen, Zoetermeer en Zwijndrecht - en alle terreinbeherende organisaties in Zuid-Holland.

Klik hier voor alle informatie over het programma van Groen doet goed Dordrecht.

Het afgelopen half jaar bezochten 10.000 kinderen uit Zuid-Hollandse steden de natuur buiten de stad. Het komende jaar zijn dat er nog eens 50.000. Het doel van Groen doet goed: ieder kind de stad uit. Tijdens de Groen doet goed conferentie bespreken wethouders, natuurorganisaties en andere partners hoe dat gerealiseerd moet worden. Ook gaan jongeren in gesprek met Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) over opgroeien in de stad.