Actieweek Dordt Schoon weer een groot succes!

Dordt Schoon is weer achter de rug! Van 19 tot en met 25 maart staken Dordtenaren verspreid over de hele stad de handen uit de mouwen om met elkaar het zwerfafval op te ruimen.

Zaterdag werd Dordt Schoon officieel afgetrapt tijdens een schoonmaakactie aan de oevers van de Dordtse Kil. RTV Dordrecht was hierbij en deed verslag van de actie van Rivieronderzoekers Petra en Rijnier.

De hele week in actie

Ook de rest van de week werd er overal flink aangepakt. Zo organiseerde Buurtwerk woensdag een actie in Crabbehof. Deze wijk is dankzij de inzet van 25 kinderen weer een stuk schoner.

Maar ook de binnenstad werd niet vergeten. Op donderdag organiseerden verschillende ondernemers daar een schoonmaakactie. Want ook winkelen is een stuk fijner als er geen rommel op straat ligt.

Dat een steentje bijdragen aan een schone stad niet veel tijd hoeft te kosten, hebben medewerkers van Kunstmin en Bibelot deze week bewezen. Maar liefst 32 mensen hebben hun lunchpauze nuttig besteed en samen een rondje afval geprikt.

Rivieronderzoekers

Foto: Jeroen Niemeijer

Uitreiking Dordtse Pakkerds

Naast allerlei schoonmaakacties vond er nog een bijzondere activiteit plaats deze week. Woensdag 23 maart werden namelijk voor de eerste keer de Dordtse Pakkerds uitgereikt! 10 jonge, enthousiaste Dordtse jongens en meisjes kregen van kinderburgemeester Jacob de Mooij de Dordtse Pakkerd opgespeld. Deze kinderen ontvingen dit alternatieve lintje, in de vorm van een kleurrijke button, omdat zij zich inzetten voor een schone stad. Met hun eigen afvalgrijper gaan zij op pad om de speeltuin, het schoolplein of bijvoorbeeld het park een stukje schoner te maken. Weizigt is ontzettend trots op deze toppers en heeft deze jonge Doorpakkers dan ook goed in het zonnetje gezet!

Bekijk hier het item van RTV Dordrecht.

Dordtse Pakkerd

Foto: Selma Doorn

Het hele jaar doorpakken

Niet alleen tijdens Dordt Schoon, maar het hele jaar door zijn Dordtse Doorpakkers actief bezig het rondslingerend vuil in de stad op te ruimen. Wil jij ook je steentje bijdragen? Weizigt ondersteunt de Doorpakkers met materiaal, zoals afvalgrijpers, advies en tips. Kijk voor meer informatie op www.weizigt.nl/ikhoudordtschoon.