150 leerlingen beleven de Weg van het Water in het Aquarama

150 middelbare scholieren uit klas 2 van het Insula College uit Dordrecht namen deze week deel aan de nieuwe Aquaramales. Tijdens de les ontdekten en beleefden de leerlingen de Weg van het Water in het Aquarama op het terrein van Duurzaamheidscentrum Weizigt.

AquaramalesVerdeeld over 4 ochtenden gingen de leerlingen aan de slag met het nieuwe lesmateriaal dat zowel de waterkringloop, water in de Drechtsteden, kraanwater, waterzuivering, water in de natuur en drinkwater behandelt.

Vragen als 'Hoeveel water gebruik je voor 8 minuten douchen?' en 'Hoeveel drollen heb je nodig om iedere dag één maand lang je telefoon op te laden?' lieten de leerlingen op een speelse manier kennismaken met en nadenken over de wereld van het water. Om het onderwerp extra tot leven te laten komen, gingen de leerlingen ook aan de slag met de 3D-kaart NL, een waterdichte bak waar Nederland in reliëf is weergegeven. Door water in de bak te gieten, zien de leerlingen wat er gebeurt als het water stijgt en ook wat dit voor Dordrecht betekent.

De leerlingen toonden veel interesse en reageerden enthousiast op de nieuwe les.

De Aquaramales is zowel voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs als de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs beschikbaar.  De 3D-kaart NL waar de leerlingen van het Insula College gebruik van hebben gemaakt, is voor docenten te leen bij Weizigt. Heb je interesse in een les en/of de 3D-kaart NL, neem dan contact op via educatieweizigt@dordrecht.nl. Bekijk hier het educatief aanbod voor primair onderwijs en voor voortgezet onderwijs.

Naast de Aquaramales is er bij Duurzaamheidscentrum Weizigt nog veel meer te beleven op het gebied van water met als doel het waterbewustzijn in de regio te vergroten. Tijdens de Week van Ons Water, 1 tot en met 8 mei, worden er bij Weizigt, maar ook op veel andere locaties in de Drechtsteden, allerlei leuke en leerzame wateractiviteiten georganiseerd.

De Aquaramales is mede mogelijk gemaakt door:

Evides Waterbedrijf, Waterschap Hollandse Delta, Waterschap Rivierenland, Gemeente Dordrecht, Gemeente Sliedrecht, Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, Gemeente Papendrecht en Duurzaamheidscentrum Weizigt.