Home Inwoners Actueel Archief Wie wil er spelen op een groenblauw schoolplein?

Wie wil er spelen op een groenblauw schoolplein?

veel leuker buitenspelen op een groen-blauw schpoolplein

Een schoolplein dat niet vol ligt met tegels, maar waar planten en struiken op staan. Een plein om veel leuker op te spelen en dat ook nog eens goed is voor ons klimaat. Wie wil dat niet..?

De gemeente Dordrecht wil de aanleg van die groen-blauwe schoolpleinen graag stimuleren. Scholen die met zo'n plein aan de slag willen gaan, kunnen rekenen op ondersteuning. Het succes van zo'n groen-blauw schoolplein staat of valt namelijk met een goed ontwerp.

Twee ervaren ontwerpers

Dordrecht zocht twee ervaren ontwerpers die kunnen helpen bij het ontwerpen van een goed schoolplein. Er is een subsidie mogelijk voor het laten maken van een goed ontwerp door Bureau RIS of Krachtgroen.
De regeling loopt tot eind 2021 en er kunnen 10 scholen deelnemen.

Voordelen van zo'n plein

Een groen-blauw schoolplein is veel leuker om op te spelen, maar er zijn meer voordelen. Zo'n plein helpt bij de waterberging als het regent en In de zomer is er minder hittestress. Het plein vergroot ook de biodiversiteit en de leefbaarheid in de buurt.

Door te spelen in het groen, groeit de belangstelling voor de natuur. Het is ook nog eens heel goed voor de gezondheid. Zo'n plein daagt uit tot meer fysiek en creatief spel. En dat is weer positief voor de schoolprestaties.

Meer weten?

Scholen die meer willen weten, kunnen terecht op de website van groenblauwdordrecht. Meer informatie is te vinden op www.groenblauwdordrecht.nl/professionals/subsidies.

Of lees PDF-bestandhier de extra informatie (541 kB), inclusief namen en contactgegevens van degenen die meer informatie kunnen geven, Annemarie Lammers en Maaike Oude Ophuis.