Zwijndrechtse basisschool De Dolfijn aan de slag met afval

Zwijndrecht Schoon

De workshop, gegeven door de Afvaljuf, heeft de school gewonnen door zich als eerste in te schrijven voor de actie Zwijndrecht Schoon, heel gewoon! Deze actie is een initiatief van de gemeente Zwijndrecht om scholen maar vooral leerlingen bewust te maken van het zwerfafvalprobleem. In de periode van 18 tot en met 21 mei hebben ruim 400 leerlingen uit Zwijndrecht zich ingezet om zwerfafval op te ruimen.

Carolien Adriaansche – beter bekend als de Afvaljuf – is recyclekunstenaar. In 2005 is zij begonnen met de workshop Bergafvalbeest. Tegenwoordig maakt zij kunstwerken en geeft zij workshops met behulp van verzamelde en gerecyclede materialen. Op deze manier worden kinderen tijdens de workshop bewust van zwerfafval en recyclen.

Tijdens de workshop zijn de kinderen druk in de weer met petflessen, stokjes en verschillende kleuren plakband. Met dit alles maken zij een kleurrijke raket. Na het knutselen is het tijd om de raket te lanceren! De voor 2/3<sup>e</sup> met water gevulde raketten worden meegenomen naar buiten. De afvaljuf zet ondertussen stokjes in de grond om de lanceerrichting te bepalen. Met behulp van een fietspomp met kurkventiel wordt de druk opgebouwd en wordt de raket gelanceerd!

De kinderen hebben een leuke én educatieve middag gehad en waren zeer trots op de zelfgemaakte raketten.

Afgelopen donderdag, 25 juni, hebben groep 5, 6 en 7 van basisschool De Dolfijn in Zwijndrecht recycleraketten gemaakt van zwerfafval.