ZwerfAfvalPakkers ontdekken afvalverwerkingsproces bij SITA

SITAAl geruime tijd zijn er in Zwijndrecht ZwerfAfvalPakkers actief, vrijwilligers die zich samen inzetten voor een zwerfvuilvrij Zwijndrecht. Bij het opruimen van het vuil ontstond de vraag welk traject het afval ná het weggooien eigenlijk doorloopt. Samen met Duurzaamheidscentrum Weizigt organiseerde de gemeente Zwijndrecht daarom een excursie naar SITA om samen te ontdekken hoe het gescheiden afval van huishoudens, plastic, blik en drankenkartons, verwerkt wordt.

De groep werd ontvangen met een uitgebreide presentatie over de werking van het bedrijf. Enorme sorteermachines, lopende banden en veelkleurig afval vormden het decor van de interessante rondleiding. Tijdens het wandelen werd uitgelegd dat de afvalstromen worden gesorteerd in fracties en dat deze fracties vervolgens door andere bedrijven weer hergebruikt worden. Ook kregen de ZwerfAfvalPakkers tips om thuis afval correct te sorteren zodat het zo optimaal mogelijk verwerkt kan worden.

Vol indrukken keerden de ZwerfAfvalPakkers weer huiswaarts. ´Wat ontzettend bijzonder om te zien! Je beseft nu pas hoeveel nieuwe producten van het door ons opgeruimde afval gemaakt kunnen worden.´

Wilt u zich ook inzetten voor een schoon Zwijndrecht? Sluit u dan aan bij de ZwerfAfvalPakkers. U kunt een gratis afvalgrijper ophalen bij kinderboerderij de Kiboe-Hoeve, Parklaan 7 te Zwijndrecht. Op werkdagen is de kinderboerderij geopend van 10.00 uur tot 17.00 uur. Op zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.

Woensdag 11 november bezocht een groep van 18 Zwijndrechtse ZwerfAfvalPakkers samen met een aantal raadsleden afvalverwerkingsbedrijf SITA in Rotterdam. Daar kregen zij een uitgebreide rondleiding door het bedrijf en uitleg over de verschillende verwerkingsprocessen.