Water in Dordrecht: vriend en vijand

Op woensdag 18 februari organiseert de gemeente Dordrecht voor haar inwoners de themabijeenkomst ‘Water in Dordrecht: uw vriend en vijand’.

Programma themabijeenkomst

De gemeente wil samen met haar inwoners uitzoeken wat de beste praktische oplossingen zijn om wateroverlast te voorkomen. Of – als de wateroverlast niet tegen te houden is - wat er dan gedaan kan en moet worden. Dat wil de gemeente doen in bijeenkomsten die ‘Stadslabs’ genoemd worden. Het ene Stadslab gaat over wat te doen bij overstroming of dijkdoorbraak, het andere over de gevolgen van hevige regenval. De themabijeenkomst is meteen de start van deze twee Stadslabs.

Maar er is nog veel meer te zien en te horen deze avond:

• Wethouder Piet Sleeking vertelt wat Dordrecht nu allemaal al doet.

• Weizigt presenteert de plannen voor een nieuw Aquarama (onderwaterwereld).

• Stichting de Stad geeft een preview van de film ‘Water tekent de Stad’.

• Het Rode Kruis presenteert ´Ready2help´.

• Kexcom presenteert de plannen voor het Delta Experience Center op Stadswerven.

Kortom, heel veel nuttige en boeiende informatie. De bijeenkomst vindt plaats op woensdag 18 februari om 20.00 uur bij Duurzaamheidscentrum Weizigt, aan het Van Baerleplantsoen 30. Om 19.30 uur gaan de deuren open. Iedereen is van harte welkom.

Aanmelden

De organisatie verwacht een hoge opkomst. Belangstellenden worden verzocht zich vooraf dan ook even aan te melden via dordrechtenwater@gmail.com.

hoog water

Afbeelding: Cees van Nes voor zijn raam tijdens hoogwater in 2012. Deze foto is gemaakt door de Dordtse fotograaf Rinie Boon.

Dordrecht is een mooie stad met een waterrijke omgeving. We wonen er met plezier en genieten van activiteiten in en op het water, zoals zwemmen, kanoën, rondvaarten of vissen. Maar water geeft soms ook overlast. Bij hevige regenval kan het riool al het water soms niet aan. Misschien kent u het: de ellende van water dat bij u in huis naar binnen stroomt bij hevige regenval. Of hebt u uw huis al moeten beschermen met zandzakken bij hoog water. Wist u dat bij een dijkdoorbraak in Dordrecht de meeste wijken tot meer dan drie meter onder water komen te staan?