Techniekweek Drechtsteden 2017

Van woensdag 7 t/m woensdag 14 juni vindt voor de derde keer de Techniekweek Drechtsteden plaats. De Techniekweek laat zien wat er in de regio zoal gebeurt op het gebied van techniekpromotie. Onderwijs, bedrijfsleven en overheid werken daarbij samen om meer mensen – jong en oud – enthousiast te krijgen voor een opleiding of baan in een technische richting. Want of het nu gaat om zorg, energievoorziening, waterbouw, industrieel ontwerp, voedselproductie of de maritieme sector: technologie speelt een steeds grotere rol en er zijn dus volop banen te vinden voor mensen met passie voor techniek in de breedste zin van het woord.

Techniekweek

De techniek heeft de toekomst

Regionaal portefeuillehouder Peter Heijkoop: "We hebben veel toonaangevende en innovatieve bedrijven in onze regio. Het is voor hen nu al lastig om in de regio gekwalificeerd technisch personeel te vinden. En de vraag blijft toenemen. Daar liggen dus volop kansen! In de Techniekweek geven we extra aandacht aan initiatieven die ertoe bijdragen dat meer jongeren enthousiast raken over techniek. Zij zijn de professionals van morgen!".

Daarom maken onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden in de Drechtsteden zich hard voor het vinden van goede technici. Dit zien we ook terug in de cijfers, want afgelopen jaar steeg het aantal gediplomeerden in de technische opleidingen in de regio met 11 procent.

Techniek en duurzaamheid

Ook bij Weizigt kun je techniek beleven. In ons educatief aanbod worden namelijk ook de technische kanten van duurzaamheid volop belicht. In het Aquarama leren bezoekers bijvoorbeeld op een speelse manier over zaken als waterzuivering en waterveiligheid. Weizigt werkt bovendien in het project 'Focus op Bèta' samen met middelbare scholen uit de Drechtsteden om jongeren te interesseren voor het bèta-onderwijs.

Programma Techniekweek

In de Techniekweek kunnen kinderen, jongeren, docenten, ouders en andere geïnteresseerden kennismaken met techniek, technische beroepen en technische bedrijven in de regio. Er is weer een goed gevuld programma. Sommige activiteiten zijn speciaal gericht op scholieren, docenten en bedrijven. Maar ook voor het 'algemeen publiek' is er veel te beleven. Kijk voor een overzicht van alle activiteiten in het programmaoverzicht.