Spetterende opening nieuw Aquarama

Opening Aquarama 1Feest bij Weizigt

Woensdagmiddag was het dan eindelijk zover, na een grote verbouwing gingen de deuren van het Aquarama eindelijk weer open. Alle partijen die direct of indirect bij de realisatie van het nieuwe Aquarama betrokken zijn geweest, kwamen voorafgaand aan de publieke opening samen om het prachtige resultaat te vieren. De stuurgroep Watereducatie Drechtsteden en tafelvoorzitter Erfgoedlijn Waterdriehoek Provincie Zuid-Holland Piet Hoogendoorn bespraken het belang van watereducatie in de Drechtsteden en de belangrijke rol die het Aquarama speelt in het creëren van bewustzijn en het vergroten van de kennis met betrekking tot water. 'Wij leven hier 3,5 meter onder de zeespiegel én op een eiland, het is belangrijk dat iedereen zich hier bewust van is.' Na een gezamenlijke toost op de heropening, konden de genodigden als eerste een kijkje gaan nemen in het nieuwe Aquarama.

Buiten verzamelden zich inmiddels steeds meer mensen om ook een blik te kunnen werpen in het nieuwe Aquarama maar natuurlijk ook voor de speciale Watershow van kinderhelden Ernst, Bobbie en de rest. Luidkeels werd er even later meegezongen met de twee komieken. Uit handen van de jeugdbestuurders Thijs Weidenaar van Waterschap Hollandse Delta en Marieke Heinenberg van Waterschap Rivierenland kregen Ernst en Bobbie even later deOpening Aquarama 2 sleutel van het Aquarama overhandigd zodat zij als allereerste een kijkje konden gaan nemen. Vol bewondering werd de nieuwe tentoonstelling bekeken die op een aantrekkelijke en interactieve manier bezoekers de 'Weg van het water' laat beleven. Na hun bezoek aan het Aquarama namen Ernst en Bobbie afscheid van het publiek en werd de middag afgesloten.

Dr. Freek Vonkpoel

Maar niet alleen Ernst en Bobbie maakten hun opwachting tijdens de opening. De bijdrage van de populaire bioloog Freek Vonk maakte de middag extra bijzonder. Tijdens de voorbereidingen voor de opening heeft Weizigt contact gezocht met Freek Vonk die 18 jaar van zijn leven in Dordrecht woonde. Speciaal voor Weizigt nam Freek Vonk een filmpje op waarin hij op zijn eigen energieke manier vertelt over zijn passie voor de natuur én het nieuwe Aquarama. 'Het nieuwe Aquarama is echt te gek, je kunt er van alles doen!'. Om Freek te bedanken heeft Weizigt de poel van het nieuwe Aquarama vernoemd naar de enthousiaste bioloog; de Dr. Freek Vonkpoel. 'Dit is echt helemaal te gek en een hele grote eer!', aldus Freek Vonk. Bekijk hier de speciale boodschap van Freek Vonk.

Waterpartners

Opening Aquarama 3De verbouwing van het Aquarama is een initiatief van de vaste waterpartners van het programma Watereducatie Drechtsteden: Waterschap Hollandse Delta, Waterschap Rivierenland, Evides Waterbedrijf, Rijkswaterstaat Zuid-Holland, gemeente Dordrecht, de Drechtsteden en Duurzaamheidscentrum Weizigt. Het programma Watereducatie Drechtsteden zet in op het vergroten van kennis en bewustwording van kinderen en volwassenen over de waterkringloop en de waterketen. Via tal van activiteiten en producten wordt het belang van water en van een goede samenwerking duidelijk gemaakt. Ook leren scholieren en inwoners wat zij zelf kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst waarin voldoende en schoon water beschikbaar is voor iedereen.

De verbouwing van het Aquarama wordt daarnaast mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van Erfgoedlijn Waterdriehoek en het programma Water van de provincie Zuid-Holland, Stichting Bedrijfsgerichte Kinderopvang Drechtsteden en Oasen. Daarnaast wordt het project procesmatig ondersteund door de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij.

Kom ook kijken!

Het Aquarama en de Dr. Freek Vonkpoel zijn vanaf nu weer elke dag van 09.00 uur tot 17.00 uur geopend en, net zoals de rest van het terrein, gratis te bezoeken. Voor een sfeerimpressie van de opening kijk je hier en meer informatie over het Aquarama vind je op onze website.

Foto's: Piet Mes

Woensdag 10 juni is het nieuwe Aquarama op het terrein van Duurzaamheidscentrum Weizigt met een feestelijk programma geopend. In het bijzijn van ruim 700 kinderen uit de Drechtsteden werden de deuren van het Aquarama door Ernst en Bobbie officieel weer geopend. Een speciale videoboodschap van oud-Dordtenaar Freek Vonk maakte de feestvreugde compleet.