Op weg naar duurzame basisscholen in de Drechtsteden

Inmiddels doen 19 scholen (10 basisscholen van de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Dordrecht (OPOD) in Dordrecht en 9 basisscholen in Alblasserdam) mee aan het project. Binnenkort start het project met een tweede ronde: 10 basisscholen van Stichting H3O in Dordrecht, 1 basisschool in Zwijndrecht en 1 in Papendrecht hebben zich inmiddels aangemeld.

Energieke ScholenEnergie Prestatie Keuring

Het project bestaat uit drie stappen waar scholen zich voor kunnen aanmelden. De eerste stap is een Energie Prestatie Keuring (EPK). Een EPK is een keuring voor de energieprestatie van schoolgebouwen. Hiermee krijgt een school inzicht in energiebesparende maatregelen en de mogelijke resultaten van de maatregelen. In samenwerking met Drechtse Stromen voert het Groene Scholen Collectief de EPK's uit.

Plan van aanpak

Op basis van de EPK stelt Drechtse Stromen een plan van aanpak op voor de school. Dit plan van aanpak beschrijft de nodige maatregelen om een beter binnenklimaat in de scholen te realiseren en de mogelijke acties om energie te besparen. De Omgevingsdienst Zuid Holland-Zuid kijkt ook naar het plan van aanpak. Op grond van de Wet milieubeheer moeten scholen namelijk energiebesparende maatregelen nemen als ze deze binnen 5 jaar kunnen terugverdienen. Met de acties uit het plan van aanpak kunnen de scholen ervoor zorgen dat de schoolgebouwen aan deze wettelijke normen voldoen.

Gastles

Duurzaamheidscentrum Weizigt biedt scholen als laatste stap ook een Gastles Energieke Scholen aan. Tijdens deze les gaan leerlingen van groep 7 of 8 zelf aan de slag met het besparen van energie op school en het verbeteren van het binnenklimaat. Onder leiding van een medewerker van Duurzaamheidscentrum Weizigt doen de leerlingen zelf onderzoek op school. De resultaten en tips uit hun eigen onderzoek presenteren de leerlingen aan de schooldirectie, het schoolbestuur, het schoolteam, de wethouder en/of ouders. Inmiddels heeft 1 school in Alblasserdam de Gastles Energieke Scholen gevolgd en hebben 2 basisscholen in Dordrecht zich aangemeld voor deze gastles.

Meer informatie?

Scholen die meer willen weten over het project of zich aan willen melden kunnen contact opnemen met Naoual Loiazizi, e-mail: n.loiazizi@dordrecht.nl of t. (078) 770 4814. Het project komt voort uit de Green Deal die het Rijk in november 2014 sloot met het onderwijs en de gemeentesector.

In 2015 is de regio Drechtsteden is het project 'Energiebesparing basisscholen in de Drechtsteden' gestart. Met dit project willen de Drechtsteden scholen stimuleren en helpen om energie te besparen en een beter binnenklimaat in de scholen te realiseren.