Leerlingen en wethouder uit Hendrik-Ido-Ambacht met de voeten in de klei op Nationale Boomplantdag

Nationale Boomplantdag 23-11-2017 HIA

Afgelopen donderdag 23 november hebben leerlingen uit groep 6C van OBS De Bron samen met wethouder Floor van der Velde vijftien bomen geplant. Deze gebeurtenis vond plaats in het kader van Nationale Boomplantdag, een jaarlijks terugkerend evenement in Hendrik-Ido-Ambacht.

Van der Velde, wethouder van onder andere ruimtelijk beleid en beheer, maakt de kinderen duidelijk dat het belangrijk is om zuinig te zijn op de natuur.
“Wat is er dan mooier dan zelf een boom te planten? Ik weet zeker dat jullie dat de rest van je leven niet meer vergeten. Jullie gaan de komende jaren vast en zeker regelmatig kijken hoe het met 'jullie' bomen gaat”.

136 bomen

De kinderen uit de klas van juf Mariëtte hebben samen met de wethouder en een hovenier van een fruitbomenteler vijftien bomen geplant op de nieuwe locatie van het Jeugdspeelpark in recreatiegebied Sandelingen Ambacht. Deze vijftien fruitbomen zijn pas het begin, want in totaal gaat de gemeente 136 bomen planten. Dat is nodig, want er zijn de afgelopen jaren ook bomen gekapt, omdat ze ofwel ziek waren ofwel in de weg stonden bij bijvoorbeeld de herinrichting van een gebied. Door voor deze gekapte bomen weer nieuwe bomen te planten, wil Hendrik-Ido-Ambacht een mooie, groene gemeente blijven.

Gastles door Weizigt
Voorafgaand aan het planten van de bomen hebben de leerlingen een gastles gekregen met als thema 'Bomen Boeien', die verzorgd werd door Duurzaamheidscentrum Weizigt. De leerlingen waren tijdens de les al enthousiast en ze hebben de bomen donderdag, met hier en daar een klein beetje hulp, uitstekend geplant!

Nationale Boomplantdag 23-11-2017 HIA