Kinderen presenteren ideeën voor school van de toekomst tijdens KinderKlimaatTop

KinderKlimaatTop Drechtsteden 2017

Op vrijdag 10 november 2017 organiseerden de Drechtsteden en Duurzaamheidscentrum Weizigt de KinderKlimaatTop Drechtsteden in het Energiehuis in Dordrecht. Maar liefst 42 kinderen van groep 7 en 8 van in totaal zeven basisscholen uit de Drechtsteden presenteerden hun ideeën voor een duurzame basisschool én regio. Ook gingen ze met elkaar in debat over stellingen op het gebied van water, energie, mobiliteit en afval. De centrale vraag van de KinderKlimaatTop was: 'Hoe ziet onze basisschool eruit in 2050?'

De top werd speciaal georganiseerd voor kinderen. Het gaat tenslotte om hun toekomst. Kinderen kunnen ook goed buiten de kaders om denken, en dat leverde verfrissende ideeën op voor het klimaat. Tijdens het ochtendprogramma volgden de kinderen een debatteerworkshop. Het geleerde konden ze ´s middags in praktijk brengen tijdens de posterpresentatie en het stellingendebat.

Posterwedstrijd
Basisschool De Knotwilg (locatie De Leilinde) uit Papendrecht kwam als winnaar uit de bus bij de posterwedstrijd. Hun poster met suggesties voor een duurzame school werd als beste ontvangen door zowel de kinderen als de jury. In 2050 heeft de school een ton die al het regenwater opvangt, waarmee de wc’s op school doorgespoeld kunnen worden. Telefoons hebben een ingebouwd zonnepaneel en kunnen op die manier duurzaam opgeladen worden. Verder zorgen originele afvalbakken er voor dat het afval direct gescheiden wordt en via een buis naar het afvalstation gaat. De jury, bestaande uit regionaal portefeuillehouder Duurzaamheid Jacqueline van Dongen, boswachter Thomas van der Es en kinderboekenschrijver René Kerkhoven, prees de kinderen van De Knotwilg niet alleen om hun ideeën, maar ook om hun manier van presenteren en samenwerken.

Stellingendebat
De kinderen van De Meridiaan uit Dordrecht hadden duidelijk veel opgestoken van de workshop debatteren. Zij waren de winnaars van het stellingendebat. Voorzitter van de jury, Jacqueline van Dongen zei hierover: “De kinderen kwamen met goede argumenten, toegespitst op het klimaat en duurzaamheid. Ze bleven goed bij het onderwerp en blonken uit in teamwork.”

Landelijke KinderKlimaatTop
De winnaars mogen op 16 maart 2018 de Drechtsteden vertegenwoordigen op de landelijke KinderKlimaatTop in Arnhem. Daarnaast gingen ze naar huis met het gesigneerde boek Bonje in de Biesbosch van René Kerkhoven en een gesigneerd exemplaar van het boek De Nieuwe Biesbosch van Thomas van der Es mocht mee naar school.

KinderKlimaatTop Drechtsteden 2017

Logo KinderKlimaatTop Drechtsteden