Kinderen bouwen oplossingen van karton tijdens Global Cardboard Challenge

Zaterdag 7 oktober gaan kinderen wereldwijd aan de slag met karton tijdens de Global Cardboard Challenge. Een duurzame bouwcompetitie die kinderen vanaf zes jaar uitdaagt met behulp van karton oplossingen te bouwen voor vraagstukken van bedrijven en gemeenten. Ook de gemeentes Hendrik-Ido-Ambacht en gemeente Dordrecht doen een beroep op de creativiteit van de kinderen en haken aan met een vraagstuk. Op zaterdag 7 oktober staan de deuren van Duurzaamheidscentrum Weizigt dan ook open voor iedereen die van bouwen houdt.

Global Cardboard ChallengeToekomst van karton

De dag start met een heuse bouwcompetitie. Diverse bedrijven en organisaties uit de Drechtsteden richten op 7 oktober een 'bouwkavel' in. In duo’s van twee bouwen kinderen aan duurzame ontwerpen voor één van de bedrijven. De gemeente Dordrecht nodigt de bouwers uit om na te denken over het nieuwe Stadskantoor. Hoe kan dit op een zo duurzaam mogelijke manier gebouwd en ingericht worden? De gemeente Hendrik-Ido-Ambacht heeft een vraagstuk rondom regenwater ingediend. Zij zijn op zoek naar een oplossing voor wateroverlast zodat huizen en tuinen in de toekomst na een zware regenbui niet onder water komen te staan.

Ook bij het knutselen zelf wordt aan de toekomst gedacht. Het karton dat door de kinderen gebruikt wordt, is namelijk afvalmateriaal afkomstig van onder andere drukkerij Dekkers van Gerwen en verhuisbedrijf Mondial Movers.

Zodra de wedstrijd voorbij is gaat de bouwplaats open voor iedereen. Jong en oud kunnen dan samen hun creativiteit omzetten in de mooiste bouwwerken van karton. De duurzaamheidsthema’s van de Drechtsteden – duurzaam wonen, werken (economie) en mobiliteit - dienen hierbij als inspiratiebron.

Aanmelden

Tot en met 30 september kunnen kinderen zich via de website globalcardboardchallenge.nl aanmelden om met een broertje, zusje, vriend of vriendin mee te doen. In de aanloop naar 7 oktober kunnen kinderen al kennis maken met het materiaal en de vraagstukken tijdens de workshop “Bouwers van de Toekomst” op 23 en 27 september in Barendrecht, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Ridderkerk. Deelname is gratis, maar inschrijven verplicht.

Global Cardboard  Challenge

De Global Cardboard Challenge is een jaarlijks terugkerend, wereldwijd evenement dat kinderen de kans biedt om te leren en te spelen door met simpele materialen hun fantasieën te verwezenlijken. Namelijk, met (oud) karton. Het evenement is een initiatief van o.a. Google, Makedo en Disney. Thuisrecycling.nl is de initiatiefnemer in de Drechtsteden. In samenwerking met diverse bedrijven uit de regio, waaronder drukkerij Dekkers van Gerwen, adviesbureau Cirkellab en afvalmanager Milgro, heeft Thuisrecycling.nl de ambitie ieder jaar meer duurzame impact te maken met en voor de jeugd.