Heel veel activiteiten tijdens de Week van Ons Water

Van 12 tot en met 21 mei is het de Week van Ons Water. In heel Nederland worden er leuke en leerzame wateractiviteiten georganiseerd, zo ook in de Drechtsteden. Op 12 mei is de regionale aftrap bij Duurzaamheidscentrum Weizigt.

Elke dag wordt er in Nederland hard gewerkt om iedereen te voorzien van schoon drinkwater en ons land waterveilig te houden. Wij vinden het heel gewoon dat dit goed geregeld is, maar eigenlijk is het heel bijzonder. Om die reden wordt er een landelijke Week van Ons Water georganiseerd om iedereen nog eens extra bewust te maken van het water om ons heen. Tijdens deze week kun je de wereld van het water ontdekken en beleven. Ook de Drechtsteden sluiten aan bij deze speciale week en nodigen je van harte uit deel te nemen aan de activiteiten.

Watergerelateerd erfgoed

Dit jaar is er in de Drechtsteden speciale aandacht voor watergerelateerd erfgoed. De provincie Zuid-Holland wil helpen ons erfgoed te beschermen, beleefbaar te maken en te benutten. De Waterdriehoek is een mooi voorbeeld hiervan. De grote rivieren Merwede, Noord en Oude Maas met hun oevers vormen de verbinding tussen de drie iconen: Biesbosch, Dordrecht, Kinderdijk. Deze erfgoedlijn vertelt het verhaal van het water en gaat over de geschiedenis en de bijzondere kennis die Nederland bezit op gebied van baggeren, off-shore, scheepsbouw en waterwerken.

advertentiebeeldWat is er te doen in de Drechtsteden?

Ga op bezoek bij de Baggerpraktijktuin van het Nationaal Baggermuseum in Sliedrecht. Dat kun je met de hele klas doen maar ook individueel. Per uur kunnen er 40 kinderen naar binnen. Neem een kijkje bij de rioolwaterzuivering om te ontdekken hoe stinkend rioolwater weer in schoon water verandert. Bezoek de molens in Kinderdijk of doe mee met de kanocache in de Biesbosch. Duik de waterrijke natuur rondom de Drechtsteden in met een natuurgids om bevers of misschien wel een zeearend te spotten. Vang waterdiertjes, woon een lezing bij, doe een workshop of bekijk een boeiende film. In het Aquarama bij Duurzaamheidscentrum Weizigt beleef je hoe de Weg van het Water stroomt en leer je van alles over water op de wereld, water in de Drechtsteden, water in je eigen huis, drinkwater en het riool. Voor alle informatie over de Week van Ons Water en de verschillende activiteiten, kijk je op  www.weekvanonswater.nl.

Het activiteitenprogramma in de Week van Ons Water in de Drechtsteden is een initiatief van de waterpartners van het programma Watereducatie Drechtsteden: Duurzaamheidscentrum Weizigt, Evides Waterbedrijf, Waterschap Hollandse Delta, Waterschap Rivierenland, gemeente Alblasserdam, gemeente Dordrecht, gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, gemeente Papendrecht, gemeente Sliedrecht, gemeente Zwijndrecht en de Drechtsteden. De week wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Zuid-Holland en diverse watergerelateerde organisaties uit de regio.