Eerste Afvalvrije school in Dordrecht gaat van start!

08-10-2018

Woensdag 10 oktober gaat de pilot 'Afvalvrije school' in Dordrecht van start. Basisschool de Keerkring is de eerste school die deelneemt. Vanaf dat moment wordt het afval op de school gescheiden opgehaald en heeft de school (bijna) geen restafval meer. De Afvalvrije school is een samenwerking tussen de gemeente Dordrecht, HVC en Duurzaamheidscentrum Weizigt.

Voor De Keerkring is afval scheiden zeker niet nieuw. In de klassen wordt oud papier en gft al gescheiden. Het gft-afval wordt verzameld en naar de composthoop in de schooltuin gebracht. Vanaf woensdag 10 oktober wordt al het afval op De Keerking gescheiden opgehaald en heeft de school (bijna) geen restafval meer. De school gaat nu ook pmd (plastic, drankenverpakkingen en metaal) scheiden in de klas en aanbieden, net als bij veel leerlingen thuis.

Bijdragen aan een duurzame samenleving
De Keerkring vindt deelname aan de Afvalvrije School eigenlijk heel vanzelfsprekend: 'Als school vinden wij het belangrijk dat wij met de kinderen en de ouders bijdragen aan een duurzame samenleving. Zo leren de kinderen thuis én op school om afval te scheiden. Samen zijn leerkrachten, ouders én kinderen verantwoordelijk voor onze wereld van nu en later.'

Nieuwe afvalbakken, drinkbekers en lessen
Bij de start van het project krijgt de school uit handen van HVC afvalbakjes uitgereikt. De restafvalbak in de klas wordt de bak voor het pmd-afval, voor het restafval komt er een kleiner afvalbakje. Want dat is het uiteindelijke doel; minder restafval. Alle leerlingen krijgen daarnaast een hippe drinkbeker, want drinkpakjes maken een groot deel uit van het restafval. Door middel van het uitdelen hiervan vraagt de organisatie ook aan de kinderen en hun ouders/verzorgers zelf om mee te helpen restafval op school te verminderen.

Leren over afval
De leerlingen krijgen bij de start van het project van de HVC chauffeurs ook uitleg over goed afval scheiden. Wat hoort waar en waarom scheiden we afval eigenlijk? In afval zitten namelijk waardevolle grondstoffen en materialen die op opnieuw worden gebruikt. Daarnaast kan de school gebruik maken van het brede lesaanbod van Duurzaamheidscentrum Weizigt en HVC.