Duurzaamheidscentrum Weizigt gaat rookvrij

01-10-2018

Vanaf maandag 1 oktober is het terrein van Duurzaamheidscentrum Weizigt officieel rookvrij. Als eerste publieksaccommodatie van Dordrecht vraagt Weizigt de bezoekers de sigaret uit te maken voordat zij het terrein betreden.

Voor ons als duurzaamheidscentrum is dit een hele vanzelfsprekende stap. Het is namelijk heel belangrijk dat kinderen niet geconfronteerd worden met roken. Niet alleen voor hun gezondheid, maar ook preventief. Zien roken doet namelijk roken en de beste manier van stoppen met roken is immers niet beginnen. Maar ook voor de vele dieren die op ons terrein wonen is een rookvrije omgeving veel gezonder. Met jaarlijks 160.000 bezoekers is het rookvrij gaan van het terrein dus heel logisch.

Rookvrij Weizigt

Stoptober

De keuze voor 1 oktober als startmoment voor een rookvrij terrein is ook een hele logische. In oktober loopt namelijk de landelijke campagne 'Stoptober'. Nederlanders worden gedurende de hele maand door middel van deze campagne gesteund in het stoppen met roken. Al vijf jaar lang blijkt dit een succesvolle aanpak om daadwerkelijk te stoppen met roken, bijna driekwart van de Stoptober-stoppers houdt het ook na de maand oktober vol om niet te roken.

Rookvrij Dordrecht

De gemeente Dordrecht, waar Weizigt onderdeel van is, steunt de beweging naar een rookvrij Dordrecht, met als voornaamste reden de gezondheid van de inwoners.

Dat doet zij door roken te ontmoedigen, bijvoorbeeld via campagnes van de GGD of landelijke campagnes. Dat deze campagnes effect hebben merk je, rookvrij wordt steeds normaler en sigaretten zijn niet overal meer te koop.

Ook zien we dat er steeds meer plekken komen waar roken niet meer toegestaan is: het ziekenhuis, sportverenigingen, scholen/schoolpleinen en rookvrije terrassen. Vanaf 1 oktober kan ook Duurzaamheidscentrum Weizigt zich hierbij aansluiten. En zo werken we als stad, en land, toe naar het uiteindelijke streven: een rookvrije generatie.