19 maart gratis compost afhalen

De gemeente Dordrecht en afvalinzamelaar HVC organiseren jaarlijks een gratis compostdag. Zo  krijg je iets terug voor je inspanningen om groente, fruit- en tuinafval (gft) te scheiden. Door gft niet bij het restafval te doen, maar gescheiden aan HVC aan te bieden, kan HVC er namelijk compost van maken. Deze compost kan heel nuttig in de tuin hergebruikt worden. Daar mag je zelf van profiteren.

Afhaallocaties:

• Krispijn: Duurzaamheidscentrum Weizigt,
    Van Baerleplantsoen 30, ter hoogte van de tunnel;
  • Crabbehof/Wielwijk: Admiraalsplein/Van Kinsbergenstraat;
  • Sterrenburg/Dubbeldam: parkeerplaats hoek
    De Jagerweg/Blaauwweg;
  • Binnenstad /Reeland/De Staart: Kunstminplaats,
    bij de Godfried Schalckensingel;
  • Stadspolders: parkeerterrein Sportpark OMC,
    sportcomplex De Corridor/Visserstuin 5 (op de parkeerplaats).

Hoe meenemen
Compost vervoer je het makkelijkst in een kuip, zak, kruiwagen of aanhanger. Je moet zelf je vervoer regelen. Scheppen zijn aanwezig. Aanhangers met compost moeten afgedekt zijn.

GFT als grondstof
De gemeente Dordrecht wil graag dat inwoners al het afval zo goed mogelijk scheiden, ook het groente, fruit- en tuinafval (gft). Composteren is duurzaam. Met iedere volle groene minicontainer van 240 liter die inwoners aan de weg zetten, wordt zo’n 25 tot 35 kilo compost gemaakt. HVC maakt van gft- en groenafval niet alleen compost maar ook biogas. Dat is "groen" gas dat zelfs het aardgasnet in kan. Het wordt gebruikt om op te rijden of mee te koken.

Meer informatie over gft en afvalscheiding vind je op www.indegoeiebak.nl.

Compostdag

Op zaterdag 19 maart is de jaarlijkse compostdag. Je kunt dan tussen 10.00 en 16.00 uur op vijf locaties gratis compost afhalen om te gebruiken in uw tuin. Zo ook bij Duurzaamheidscentrum Weizigt.