Tuincoaches gaan weer aan de slag met gratis tuinadvies

Vanaf deze week kunnen Dordtenaren zich weer aanmelden voor gratis advies hoe ze wateroverlast en hittestress in de tuin kunnen voorkomen. Ze kunnen hiervoor terecht bij de Tuincoaches. Dit is een gratis service van de gemeente Dordrecht. Een groene tuin vangt water op bij hevige regenbuien en is met warme dagen lekker koel. Met het advies van de Tuincoaches wordt een groene tuin maken een stuk makkelijker.

Tuincoaches Aasta de Vries en Manon Wijermars geven advies en tips aan de tuineigenaren. Ze helpen hen op weg naar een groenere tuin. Ze komen op bezoek in de tuin van de tuineigenaar. Hierdoor kunnen ze direct inspelen op de vragen en problemen die spelen. Samen met de tuineigenaren komen ze tot een oplossing. Ook voor wie geen groene vingers heeft.

Tuinplan

De Tuincoaches geven tuintips en stellen een plan op waarmee de tuineigenaar straks een tuin heeft waarvan die jarenlang kan genieten. Denk aan manieren om regenwater op te vangen, schaduwplekken voor warme dagen te maken en de juiste planten te kiezen die het goed doen in de tuin. De tuincoaches adviseren ook over hoe tuineigenaren de bodem in hun tuin kunnen verbeteren. Daarnaast geven ze tips hoe ze meer egels, vogels, bijen of vlinders in de tuin kunnen aantrekken. Met de adviezen kan de tuineigenaar tegels uit de tuin halen en voorzien van de juiste beplanting.

Wie hulp wil van de Tuincoaches kan zich aanmelden op de website.

Groenblauwe stad

In Dordrecht werken de gemeente, maatschappelijke organisaties, bedrijven en bewoners samen aan het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Dat doen ze door het toevoegen van natuur (groen) en water (blauw). Zo verhogen ze het welzijn van de Dordtenaren. Tegelijk maken ze de stad klimaatbestendig en helpen ze de natuur. Meer informatie over deze opgave staat op www.groenblauwdordrecht.nl.

Tuincoaches